17 december 2013

Evaluatie programmeringsregeling


De programmeringsregeling van het Fonds Podiumkunsten, waarvan door honderden podia en festivals door het land gebruik wordt gemaakt, is het afgelopen half jaar geëvalueerd door Kwink Groep. De evaluatie is nu afgerond en in zijn geheel beschikbaar.


Uit de evaluatie blijkt dat podia en festivals de regeling in de eerste plaats gebruiken om hoogwaardig en gevarieerd aanbod te programmeren. Daarmee draagt de regeling – conform de doelstellingen van het Fonds – bij aan de kwaliteit en de diversiteit van het aanbod op de podia en festivals in ons land. Hoewel de subsidiebedragen bescheiden zijn, blijken die voor kleine podia veelal onmisbaar te zijn in de programmering, en voor grotere podia als keurmerk te kunnen fungeren. Ook blijkt uit de evaluatie dat de regeling een functie heeft in het creëren van speelmogelijkheden voor jong talent.

Het rapport laat ook zien dat er zaken zijn die kunnen worden verbeterd. Met name de wijze waarop de hoogte van de subsidie wordt vastgesteld is voor aanvragers soms onduidelijk. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er aanzienlijke verschillen in opvatting zijn tussen instellingen in de randstad en daarbuiten over de wijze waarop het Fonds het meest effectief kan bijdragen aan de ruimte voor kwaliteitsaanbod op de Nederlandse podia.

Voor het Fonds levert de evaluatie belangrijke aanknopingspunten om ervoor te zorgen dat de regeling ook in de toekomst goed blijft aansluiten op de praktijk. De maatschappelijke context waarin podia functioneren verandert snel. Nieuwe verdienmodellen doen hun intrede, het gedrag van publiek en de positie van gemeentelijke en nationale financiers verschuift. Blijft het dan effectief om met de programmeringsregeling zo breed mogelijk te investeren in kwaliteit, geografische spreiding en diversiteit van programmering, of zouden er andere accenten moeten worden gelegd?

Uit het rapport komt verder naar voren dat de ontwikkelingen in de popmuziek reden voor zorg zijn. Als gevolg van teruglopende inkomsten komt de doorstroom van beginnende Nederlandse bands vanuit het circuit van café’s en buurtlocaties naar grotere zalen onder druk te staan. De subsidiemogelijkheden die het Fonds biedt worden positief gewaardeerd door de gebruikers, maar kunnen de wegvallende mogelijkheden op lokaal niveau niet compenseren. Poppodia pleiten er in de evaluatie daarom voor om de samenwerking tussen grotere en kleinere poppodia en –festivals te stimuleren.

Het Fonds gaat in de eerste helft van 2014 aan het werk met de aanbevelingen en vragen uit de evaluatie, om voor 2015 eventuele aanpassingen te kunnen doorvoeren.
publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

publicaties 14 mrt '17

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de beschikkingen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020. Met een voorwoord van Henriëtte Post, de verantwoording van de werkwijze en de inleidingen per discipline.

Bekijk alle adviezen op: meerjarigeadviezen.fondspodiumkunsten.nl

Foto: Hans van der Woerd
Foto: Hans van der Woerd
publicaties 15 mrt '16

Jaarverslag 2015

publicaties 01 feb '16

Beleidsplan 2017– 2020

'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons de komende periode opnieuw inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.

Het kwantitatieve deel van het onderzoek naar de meerjarige regeling, dat Fonds Podiumkunsten begin dit jaar over 2013 liet doen, is herhaald met de cijfers van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat op dit vlak 2014 geen heel ander beeld geeft dan 2013.

publicaties 24 jun '15

Supplement Fonds on Tour

Het zijn turbulente tijden en niemand heeft de wijsheid in pacht. Bij het Fonds Podiumkunsten vonden we het daarom belangrijk verschillende ‘perspectieven’ actief te betrekken bij onze beleidsvoorbereiding. Fonds on Tour vormde ruim anderhalf jaar een letterlijk en virtueel platform waarop het Fonds Podiumkunsten in gesprek ging met heel veel verschillende betrokkenen-bij-de-podiumkunsten.

Het Fonds Podiumkunsten heeft zijn meerjarige regeling tegen het licht gehouden door gesprekken te voeren met alle meerjarige instellingen en een onderzoek te laten doen door de Erasmus Universiteit. Dit heeft geleid tot een rapportage.

meer