7 februari 2017

Evaluatie internationaliseringssubsidie: 7000 speelbeurten in ruim 80 verschillende landen


Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren door het onafhankelijke onderzoeksbureau KWINK Groep. Belangrijkste instrumenten waren een uitgebreide enquête en een serie gesprekken met aanvragers en andere belanghebbenden. Het onderzoek is begeleid door een externe klankbordgroep.


Uit de evaluatie blijkt dat de verschillende onderdelen van de internationaliseringsregeling een belangrijke bijdrage leveren in het vergroten van de speelmogelijkheden en de zichtbaarheid van de Nederlandse podiumkunstensector in het buitenland. Daarnaast stimuleert de regeling kwaliteit en innovatie door internationale uitwisseling en coproductie en wordt de presentatie van bijzonder aanbod uit het buitenland in Nederland mogelijk gemaakt.

KWINK groep stelt vast dat de toekenningen binnen de internationaliseringsregeling hebben geleid tot ruim 7000 voorgenomen speelbeurten in ruim 80 verschillende landen. Met name het snelloket wordt erg gewaardeerd door de aanvragers. KWINK groep constateert tegelijk ook dat in veel gevallen geldt dat het ook na een aantal optredens in een land niet mogelijk is om helemaal zonder subsidie te spelen.

Leden van de externe klankbordgroep, die de onderzoeksopzet en -resultaten van kritische kanttekeningen voorzagen, zijn: Maria Hansen (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties), Judith Veraart (Dutch Culture), Frank Bolder (LantarenVenster), Joris Janssens (Kunstenpunt), Anita Verheggen (De Nederlandse Toonkunstenaarsbond), Jan van der Plas (Popcoalitie), Anita van Dolen (Stadsschouwburg Amsterdam) en Iris Daalder (Nederlandse Associatie voor PodiumKunsten).

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
publicaties 15 mrt '18

Jaarverslag 2017

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

publicaties 14 mrt '17

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de beschikkingen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020. Met een voorwoord van Henriëtte Post, de verantwoording van de werkwijze en de inleidingen per discipline.

Bekijk alle adviezen op: meerjarigeadviezen.fondspodiumkunsten.nl

Foto: Hans van der Woerd
Foto: Hans van der Woerd
publicaties 15 mrt '16

Jaarverslag 2015

publicaties 01 feb '16

Beleidsplan 2017– 2020

'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons de komende periode opnieuw inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.

meer