3 april 2014

Dienstverlenings­onderzoek


Aanvragers ervaren het Fonds Podiumkunsten als een professionele publieke subsidieverstrekker met betrokken medewerkers en in de basis goede aanvraagprocedures; heldere communicatie over kaders en mogelijkheden is essentieel. Dat blijkt uit een uitgebreid dienstverleningsonderzoek dat het Fonds heeft laten uitvoeren door Blauw Research.


In januari zijn alle aanvragers, die in 2012 of 2013 een subsidieverzoek hebben ingediend bij het Fonds Podiumkunsten, gevraagd mee te doen aan het onderzoek. Van hen heeft 28% gehoor gegeven aan de oproep en de enquête ingevuld. Middels dit onderzoek wordt inzicht verkregen in de tevredenheid van aanvragers over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten. Naast de ervaringen met de communicatie van het Fonds, wordt ook de mening van aanvragers over verschillende aspecten van een aanvraag per regeling besproken.

82% van de aanvragers is tevreden over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten, waarvan een kwart zelfs ‘zeer tevreden’. Ook onder niet-gehonoreerde aanvragers is het algemene oordeel over het Fonds overwegend positief, ondanks voorstelbare onvrede over het besluit. Men noemt het Fonds professioneel, benaderbaar, betrokken en behulpzaam.

Hoewel ’slechts’ zes op de tien aanvragen worden gehonoreerd, zijn aanvragers tevreden over de procedures; sommigen hebben behoefte aan meer uitleg en efficiëntie.
Om de relatie met de aanvragers te optimaliseren ligt de uitdaging voor het Fonds Podiumkunsten bij vergroten van duidelijkheid, daar waar het gaat om verantwoorden van besluitvorming over aanvragen en werkwijze tijdens aanvraagprocedures, ondersteuning als het gaat om voor- en nazorg bij de aanvragers en tenslotte efficiëntie als het gaat om het proces, dat soms als bureaucratisch wordt ervaren.

Heldere communicatie over verwachtingen, kaders en mogelijkheden verhoogt wederzijds begrip en zal de relatie met de aanvragers versterken. Het Fonds gebruikt de resultaten uit het onderzoek als aanknopingspunt voor verbeteringen en herijking van procedures. De website en de nieuwsbrief van het Fonds Podiumkunsten zijn, ook blijkens het onderzoek, de meest geëigende communicatiemiddelen om hierover met de doelgroep te communiceren.

Het Fonds Podiumkunsten verstrekt vanaf 2021 aan 78 makers c.q. producerende instellingen en 58 festivals een meerjarige subsidie. Voor de producenten geldt dat van de 202 aanvragers slechts 39% wordt gehonoreerd. Bij de festivals ligt het percentage honoreringen een stuk hoger: vrijwel alle positief beoordeelde festivals krijgen een programmeringsbijdrage. Alle festivals die zijn voorgedragen voor een organisatiebijdrage, krijgen deze ook. Henriëtte Post, directeur-bestuurder: “Wij zijn er trots op dat we de gehonoreerde makers en instellingen in staat kunnen stellen de podiumkunsten te verrijken, maar we realiseren ons tegelijkertijd dat de uitkomsten voor velen een bittere pil zullen zijn.”

publicaties 20 mrt '20

Jaarverslag 2019

publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

meer