5 februari 2020

Beleidsplan 2021 - 2024


Het Fonds Podiumkunsten presenteert het beleidsplan voor de periode 2021 - 2024. Hierin blikken we kort terug en geven we inzicht in onze beleidsuitgangspunten en ontwikkelingen.


Het Fonds heeft de afgelopen jaren kunnen vaststellen dat er veel – wat ons betreft ten goede – is veranderd in de podiumkunsten. In de eerste plaats zien we een grote beweging bij voorstellingen en concerten op de podia en de festivals. Waar tien jaar geleden nog werd gesproken over een naar binnen gekeerde sector, spat nu de urgentie ervan af. Sommige bestaande gezelschappen en ensembles vinden zichzelf opnieuw uit, sommige nieuwkomers verkennen nieuwe wegen en schudden daarmee sector en publiek wakker. Veel podia en festivals doen inmiddels meer dan een podium bieden of een brugfunctie vervullen tussen avontuurlijke programmering en het publiek. Dit soort presenterende instellingen dragen nu substantieel bij aan het makersklimaat in hun eigen omgeving. Bij de focusgroepen die we organiseerden in aanloop naar de vernieuwde meerjarige regelingen, bleek dat er sprake is van een breed gevoelde verantwoordelijkheid: wie (meer) geld vraagt, realiseert zich dat dit verplichtingen met zich meebrengt.

Dit soort bewegingen vormen een stevige basis om verder te werken aan Fondsbeleid voor gezonde, actuele podiumkunsten. Toch is ons beleid voor de periode 2021-2024 maar deels uitgekristalliseerd. De verruiming van de onder directe verantwoordelijkheid van de minister vallende Basisinfrastructuur heeft financiële gevolgen voor het Fonds. Dit raakt ook de rest van ons instrumentarium.
De overheveling en herbestemming van in totaal € 15,8 miljoen per jaar betekent in de eerste plaats eenzelfde korting op het budget van onze meerjarige productiesubsidie. De effecten die dit zal hebben, laten zich deels voorspellen, maar zijn deels ook onzeker. Los van de betekenis die de uitkomst van de meerjarige regeling mogelijk heeft voor de veelkleurigheid van de Nederlandse podiumkunsten, rijst de vraag wat het effect is op de programmering van het gesubsidieerde aanbod op de podia en festivals.

Verder verwachten we dat het aantal voorstellingen van door het Rijk gesubsidieerde producenten vanaf 2021 daalt. Nu fair pay daadwerkelijk gaat gelden voor alle werkenden in de podiumkunsten (wat het Fonds van harte onderschrijft), is het aannemelijk dat dit leidt tot minder producties en minder speelbeurten. Minder gesubsidieerd aanbod heeft gevolgen voor de programmeringsregelingen. Ook deze consequenties zijn nog niet in precieze beleidswijzigingen te vatten. Al met al belooft beleidsperiode 2021-2024 een dynamische tijd te worden waarin veel schuift, verandert en beweegt. Het Fonds streeft ernaar alle bewegingen nauwgezet te volgen en er zo goed mogelijk op te anticiperen, zoveel mogelijk samen met alle belanghebbenden.

Lees het beleidsplan 2021 - 2024 in onderstaande pdf.
publicaties 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

publicaties 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

publicaties 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

meer