Bouta - biografie van een macho
07 december 2012 t/m 30 januari 2013
door: Marjolijn van Heemstra, Tjon Rockon
Op 13 oktober 1945 wordt in een dorp niet ver van Paramaribo Desi Bouterse geboren. Terwijl Bouterse opgroeit verandert de verhouding tussen Nederland en haar kolonie. Als Suriname uiteindelijk onafhankelijk wordt, ontpopt de zwijgzame sergeant zich tot een spil in de politieke chaos. De militair groeit uit tot de machtigste man van Suriname, maar ook tot de meest controversiële.
Na grondig onderzoek en gesprekken met vrienden, vijanden en betrokkenen ontvouwen Tjon Rockon, Anoek Nuyens en Marjolijn van Heemstra in Bouta een verhaal over het leven van Bouterse en daarmee het verhaal van een relatiecrisis tussen twee landen die al eeuwen met elkaar verbonden zijn. De makers proberen vanuit hun persoonlijke geschiedenis positie te bepalen ten opzichte van het koloniale verleden. En formuleren een nieuw antwoord op de vraag hoe Suriname en Nederland met elkaar verder moeten, of niet.
De voorstelling Bouta gaat in première op 8 december 2012, precies 30 jaar na de Decembermoorden, waarvan Bouterse nog altijd hoofdverdachte is. Een gebeurtenis die de relatie tussen Nederland en Suriname blijvend heeft getekend.
De Surinaams-Rotterdamse maker Tjon Rockon (1971) heeft, via de hip hop scène en martial arts, zijn eigen weg naar het theater gevonden. Na zijn afstuderen aan de HKU werkt hij nu bij Productiehuis Rotterdam. Hij maakte enkele opvallende producties zoals Riet (2008) en Double Dong (2009), waarmee hij de HKU theaterprijs won. Vorig jaar gooide hij hoge ogen met Free Mason #1 en #2 op festival Oerol en De Internationale Keuze.
Marjolijn van Heemstra (1981) studeerde godsdienstwetenschappen, publiceerde een dichtbundel en een roman en werkt als theatermaker bij Frascati theater in Amsterdam waar ze de afgelopen jaren succesvolle voorstellingen maakte. Haar voorstelling Family ’81 werd genomineerd voor de BNG nieuwe theatermakersprijs die in september 2012 wordt uitgereikt. Vanaf 2013 wordt ze vaste theatermaker bij het Rotterdamse Ro theater.
Anoek Nuyens (1984) studeerde Theater- Film en Televisiewetenschap in Utrecht en Berlijn. Ze werkt(e) als dramaturg bij o.a. OMSK/Lotte van den Berg, Lizzy Timmers en Schwalbe en als theatermaker bij Productiehuis Rotterdam. Samen met de Vlaamse dramaturg Marianne van Kerkhoven publiceerde ze in 2012 het boek Listen to the bloody machine. Creating Kris Verdonck’s End.
Kijk voor meer informatie op www.theaterblinddate.nl
producties
Artificial by Nature (Nineties)
producties