Vierde editie e-zine Fonds on Tour online
18 februari 2015
Het onderwerp 'kwaliteit' kwam tijdens de vorige gesprekken steeds weer terug. Tijd om er wat langer bij stil te staan. In de vorige rondetafelgesprekken lagen veranderde én veranderende opvattingen van kwaliteit nauw samen met de hoofdthema’s. Culturele instellingen die aan de toekomst denken, denken aan nieuw en ander publiek. Maar dat publiek heeft lang niet altijd meer dezelfde referentiekaders en kwaliteitsopvattingen waar een andere generatie instellingen, makers en publiek zich mee associeert. Vakmanschap, oorspronkelijkheid en zeggingskracht zijn misschien niet irrelevant geworden, maar hebben wel een andere lading gekregen in deze tijd. Wat betekent dat voor de kwaliteitsopvattingen over de meer gevestigde, traditionele westerse kunst? Daarnaast wordt in de discussie rondom de waarde van kunst ook vaak gesproken over de maatschappelijke impact die het zou moeten hebben; maar hoe meten we dat eigenlijk en wat is de relatie die het heeft tot de kwaliteitsbeoordeling? En hoe zit het met de groep kunstenaars die hun werk niet meer zien als het maken van een product, maar als het creëren van een proces, waarbij het publiek nadrukkelijk betrokken wordt.
In deze editie lees je onder andere over drie dilemma’s rond dit thema, die de columnisten, panelleden, deelnemers en adviseurs van Fonds on Tour eerder schetsten:
1. Bach of Beyoncé? Zou het misschien zo kunnen zijn dat publiek met andersoortige referentiekaders zich niet aangesproken voelt door de culturele canon van een oudere generatie? En dat zij in culturele uitingen hele andere kwaliteiten waarderen dan de traditionele bezoeker? En hoe zit het dan met de kwaliteitsopvattingen over de meer gevestigde, traditionele westerse kunst? Veranderen die mee?
2. Welke maatschappelijke impact? Onuitgesproken onder de systematiek ligt het verlangen dat die kunst ook wat met de toeschouwers doet. Dat die, kortom, impact heeft op de toeschouwer en daarmee op de samenleving als geheel. Maar hoe meet je maatschappelijke impact eigenlijk?
3. Meedoen om mee te maken. Steeds meer makers zoeken naar een manier om het publiek ook actief bij de voorstelling te betrekken, waarbij de vergroting van draagvlak en impact ook een rol speelt. Maar wat betekent dat voor de cultuursystematiek? En vergt dit wellicht ook meer innovatieve stappen op gebied van digitale innovatie?
Verder vind je in dit nummer:
Het verslag van het derde Fonds on Tour rondetafelgesprek 'Tijd en Geld'.
Het hoofdredactioneel van Henriette Post, directeur Fonds Podiumkunsten.
Een ‘boekenkast’ met daarin artikelen en video’s met meer achtergrondinformatie over het thema, ook belicht vanuit andere sectoren.
De agenda voor de rondetafel ‘Goed, Beter, Best’.
Wil je aanwezig zijn bij het rondetafelgesprek van 5 maart? Stuur dan een mailtje naar communicatie@fondspodiumkunsten.nl en wie weet ontvang jij de wildcard!

Foto: © Daniel Fazio via Unsplash
nieuwsbrief 19 mei '23
Nieuwsbrief mei 2023

Raoul Steffani | Beeld: © Dana van Leeuwen
nieuwsbrief 21 apr '23
Nieuwsbrief april 2023

Tappin-It Collective - DOEMSDEE | Foto: © Sjoerd Derine
nieuwsbrief 17 mrt '23
Nieuwsbrief maart 2023

nieuwsbrief 17 feb '23
Nieuwsbrief februari 2023

Viktorien van Hulst | Foto: © Karen van Gilst
nieuwsbrief 20 jan '23
Nieuwsbrief januari 2023

Ronald Snijders met Viktorien van Hulst | Foto: © Karen van Gilst
nieuwsbrief 16 dec '22
Nieuwsbrief december 2022

Foto: Ronald Snijders | © Raul Neijhorst
nieuwsbrief 14 nov '22
Nieuwsbrief november 2022

Beeld: © Joshua Hoehne via Unsplash
nieuwsbrief 21 okt '22
Nieuwsbrief oktober 2022

Mathieu Wijdeven met juryvoorzitter Els Van Steenberghe | foto: © Eric Kampherbeek
nieuwsbrief 23 sep '22
Nieuwsbrief september 2022

Ronald Snijders en Viktorien van Hulst tijdens het InJazz-festival | Foto: © Karen van Gilst
nieuwsbrief 22 jul '22