di. 12 maart 2019

Vijf jaar regeling nieuwe makers onderzocht

De regeling nieuwe makers levert een waardevolle bijdrage aan talentontwikkeling in de podiumkunsten. In de regeling staat de samenwerking van een maker met een begeleidende instelling centraal. Deze aanpak wordt door de geïnterviewden gewaardeerd. Dit blijkt uit een evaluatie over de periode 2013-2017, uitgevoerd door onderzoeksbureau Urban Paradoxes.


323167000

Verbreding van het talentontwikkelingsaanbod

De regeling nieuwe makers is ontwikkeld na de bezuinigingen op productiehuizen in de Basisinfrastructuur. Bij de opzet van de regeling is gekozen voor een open aanpak. De behoefte van de maker staat centraal. Naast productiehuizen hebben ook podia, festivals en producerende instellingen de rol van begeleider van een nieuwe maker op zich genomen. De inbedding van talentontwikkeling is hierdoor verbreed en een divers palet aan makers heeft hierdoor de kans gekregen zich verder te ontwikkelen. Door instellingen voor wie talentontwikkeling geen basistaak is wordt de begeleiding als relatief zwaar ervaren.

Breed palet aan makers

Uit de evaluatie blijkt dat de ondersteunde makers een grote diversiteit aan disciplines en genres vertegenwoordigen. Muziek is daarbij ondervertegenwoordigd en het gaat vaker om afgestudeerden van het kunstvakonderwijs dan om autodidacten. Het gaat meestal om individuele makers en in een aantal gevallen om collectieven. De regeling steunt ongeveer evenveel mannen als vrouwen. De makers zijn van verschillende leeftijden en hebben diverse nationaliteiten. Minder divers is de geografische spreiding, de meeste trajecten vinden plaats in Amsterdam en de Randstad.

Duurzame ontwikkeling
Makers profiteren van de expertise en het netwerk van hun begeleiders. Zij ontwikkelen zich met name op artistiek en persoonlijk vlak. Makers gebruiken het ontwikkeltraject voor verdieping en om een eigen signatuur te vinden. Op zakelijk gebied voelen zij zich na het traject minder zeker. Uit de evaluatie blijkt dat makers de lat voor zichzelf hoog leggen en de druk voelen om na het traject volledig op eigen benen te staan. Een groep makers slaagt daar inderdaad in, anderen vinden dat zij nog meer moeten leren om zelfstandig verder te kunnen. Niet zelden blijft de maker samenwerken met de begeleidende instelling nadat het traject afgerond is.

Ervaringen met de regeling
De ervaringen met de regeling lopen uiteen. Het werken aan leerdoelen vinden sommige makers prettig, anderen niet. Het vinden van cofinanciering is een uitdaging. Het Fonds wordt vaak als benaderbaar en flexibel ervaren. Er zijn echter ook makers en instellingen die er vanuit lijken te gaan dat er hoge prestatie-eisen zijn. Het Fonds kan beter communiceren over de ruimte die de regeling biedt.

Veranderende context
Sinds 2013 is de context van de regeling nieuwe makers veranderd. Er zijn weer productiehuizen opgenomen in de Basisinfrastructuur, er zijn samenwerkingsverbanden en meer informele vormen van talentontwikkeling. De sector spreekt de wens uit om een breder gesprek te voeren over talentontwikkeling en de plek van de regeling nieuwe makers daarbinnen. Daarbij zou ook de vraag terug moeten komen of er sprake kan zijn van langere of geschakelde trajecten.
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
Foto: Bowie Verschuuren
Foto: Bowie Verschuuren

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

meer