di. 12 maart 2019

Vijf jaar regeling nieuwe makers onderzocht


De regeling nieuwe makers levert een waardevolle bijdrage aan talentontwikkeling in de podiumkunsten. In de regeling staat de samenwerking van een maker met een begeleidende instelling centraal. Deze aanpak wordt door de geïnterviewden gewaardeerd. Dit blijkt uit een evaluatie over de periode 2013-2017, uitgevoerd door onderzoeksbureau Urban Paradoxes.


323167000

Verbreding van het talentontwikkelingsaanbod

De regeling nieuwe makers is ontwikkeld na de bezuinigingen op productiehuizen in de Basisinfrastructuur. Bij de opzet van de regeling is gekozen voor een open aanpak. De behoefte van de maker staat centraal. Naast productiehuizen hebben ook podia, festivals en producerende instellingen de rol van begeleider van een nieuwe maker op zich genomen. De inbedding van talentontwikkeling is hierdoor verbreed en een divers palet aan makers heeft hierdoor de kans gekregen zich verder te ontwikkelen. Door instellingen voor wie talentontwikkeling geen basistaak is wordt de begeleiding als relatief zwaar ervaren.

Breed palet aan makers

Uit de evaluatie blijkt dat de ondersteunde makers een grote diversiteit aan disciplines en genres vertegenwoordigen. Muziek is daarbij ondervertegenwoordigd en het gaat vaker om afgestudeerden van het kunstvakonderwijs dan om autodidacten. Het gaat meestal om individuele makers en in een aantal gevallen om collectieven. De regeling steunt ongeveer evenveel mannen als vrouwen. De makers zijn van verschillende leeftijden en hebben diverse nationaliteiten. Minder divers is de geografische spreiding, de meeste trajecten vinden plaats in Amsterdam en de Randstad.

Duurzame ontwikkeling
Makers profiteren van de expertise en het netwerk van hun begeleiders. Zij ontwikkelen zich met name op artistiek en persoonlijk vlak. Makers gebruiken het ontwikkeltraject voor verdieping en om een eigen signatuur te vinden. Op zakelijk gebied voelen zij zich na het traject minder zeker. Uit de evaluatie blijkt dat makers de lat voor zichzelf hoog leggen en de druk voelen om na het traject volledig op eigen benen te staan. Een groep makers slaagt daar inderdaad in, anderen vinden dat zij nog meer moeten leren om zelfstandig verder te kunnen. Niet zelden blijft de maker samenwerken met de begeleidende instelling nadat het traject afgerond is.

Ervaringen met de regeling
De ervaringen met de regeling lopen uiteen. Het werken aan leerdoelen vinden sommige makers prettig, anderen niet. Het vinden van cofinanciering is een uitdaging. Het Fonds wordt vaak als benaderbaar en flexibel ervaren. Er zijn echter ook makers en instellingen die er vanuit lijken te gaan dat er hoge prestatie-eisen zijn. Het Fonds kan beter communiceren over de ruimte die de regeling biedt.

Veranderende context
Sinds 2013 is de context van de regeling nieuwe makers veranderd. Er zijn weer productiehuizen opgenomen in de Basisinfrastructuur, er zijn samenwerkingsverbanden en meer informele vormen van talentontwikkeling. De sector spreekt de wens uit om een breder gesprek te voeren over talentontwikkeling en de plek van de regeling nieuwe makers daarbinnen. Daarbij zou ook de vraag terug moeten komen of er sprake kan zijn van langere of geschakelde trajecten.
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin

Regisseur en directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Ivo van Hove (1958), ontving zondag 25 augustus de VSCD Oeuvreprijs na afloop van het Paradisodebat, georganiseerd door Kunsten ’92, in ITA in Amsterdam. Vanaf 1990 werkt hij in Nederland en heeft hij ontelbaar veel stukken op de Nederlandse podia gebracht. Hij wordt met deze prijs geëerd door de Nederlandse theaters en het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor zijn waardevolle en blijvende bijdrage aan de podiumkunstensector. Zijn goede vriend Bas Heijne bracht een ode en Ivo ontving uit handen van Harry de Bruin (bestuurslid VSCD) de bijbehorende prijs en oorkonde. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus.

Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

meer