NL / EN

do. 24 oktober 2013

nieuws/i_407/photoes_of_Reading_11.jpg

Reading van Paper Tiger in Nederland te zien

Van 9 tot 30 november is de voorstelling 'Reading' van Paper Tiger Theater Studio in Nederland te zien. Dit is de tweede voorstelling dit seizoen van Ervaar daar hier Theater; een serie van vier bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit regio’s met theatertradities waarmee het Nederlandse publiek niet of nauwelijks bekend is.


Lange tijd stond Chinees theater gelijk aan traditioneel theater, en dan alleen van het soort dat de goedkeuring van de communistische partij kon wegdragen. Daarin is de laatste jaren verandering gekomen. Voorzichtig, maar onstuitbaar, zijn nieuwe, onafhankelijke gezelschappen opgericht waar experiment en maatschappelijke kritiek niet wordt geschuwd. Paper Tiger Theater Studio uit Beijing is daar een van.

Opgericht in 1997 presenteert het voorstellingen waar versteende theaterwetten met frisse energie aan mootjes worden gehakt en het experiment bloeit. In Reading ('declameren') mixt regisseur en mede-oprichter Tian Gebing bijvoorbeeld mime, dans en voordracht op een manier die wel iets wegheeft van ons 'postmoderne' theater: de vijf dansers/acteurs lezen teksten voor die in de verste verte niet voor het theater zijn bedoeld – uittreksels uit het geboorteregister, wetsartikelen, linguïstische essays, een gids voor zwangere vrouwen – en die ook geen relatie tot de beweging hebben, wat tot merkwaardige, soms komische botsingen tussen lichaam en woord leidt.

Een bevrijding, wat Tian betreft, die werd opgeleid aan de prestigieuze toneelacademie van Beijing en daar een hartgrondige afkeer ontwikkelde van, onder andere, de eindeloze teksten waarin helden van de Culturele Revolutie werden vereerd. Tekst en voordracht voelden voor hem als een gevecht waardoor hij zich fysiek beperkt voelde. Tijd voor een confrontatie. In Reading is het, zegt Tian, “alsof totale vreemdelingen plots aan elkaar worden vastgeketend.” Taal transformeert tot rondslingerend afval dat uiteindelijk samensmelt met de bewegingen van een voortdurend veranderend en vervormend lichaam. Het publiek is getuige van “de dood van de taal”.

Speelschema
09-11-2013 Theater Frascati, Amsterdam
14-11-2013 Rotterdamse Schouwburg
16-11-2013 Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
19-11-2013 Theater aan het Spui, Den Haag
21-11-2013 Oosterpoort, Groningen
26-11-2013 Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
30-11-2013 Stadsschouwburg Utrecht

Kijk voor meer informatie op ervaardaarhier.nl

Ervaar daar hier Theater is een initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, Hivos en Prins Claus Fonds

meer nieuws

nieuws/i_820/duki7nrwaaef2cmjpglarge.jpg
nieuws/i_818/afswebsite.png

De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.

De subsidie kleinschalige en incidentele programmering (SKIP) heeft als doel bij te dragen aan een gevarieerd podiumkunstenaanbod in Nederland. Het grote aantal aanvragen hiervoor bewijst dat er behoefte is aan ondersteuning van een gevarieerd aanbod op diverse locaties voor een breed publiek. Om aan deze behoefte verder tegemoet te komen heeft het Fonds Podiumkunsten besloten om met extra beschikbare middelen voor de aangewezen podia in 2018 en 2019 het budget op te hogen naar €1.5 miljoen. Het maximale subsidiebedrag per podium per categorie wordt met 10 procent verhoogd. Het Fonds verwacht niet dat er meer voorstellingen of concerten zullen worden geprogrammeerd met het extra budget. Podia krijgen op deze manier meer ruimte om redelijke vergoedingen te verstrekken aan gezelschappen en ensembles.

De subsidie Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland (via snelloket) van het Fonds Podiumkunsten is zeer populair. Vanwege de grote hoeveelheid goede aanvragen is het budget, helaas nog voor het einde van het jaar, vergeven. Het is vanaf nu niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen hiervoor.

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert.
We namen een kijkje achter de schermen bij Project Wildeman , een muziektheatergezelschap van vier performers die muziek, gesproken woord en beweging combineren. Met artistiek leider Bernard Glocksin van het Neuköllner Oper is in dit Berlijnse theater gewerkt aan het project Resonance Room, waarbij het publiek de hoofdrolspeler is en de performers van project Wildeman, met behulp van zelf ontwikkelde muziekinstrumenten en woordsalvo’s voor overgave zorgen.

meer