24 oktober 2013

Reading van Paper Tiger in Nederland te zien


Van 9 tot 30 november is de voorstelling 'Reading' van Paper Tiger Theater Studio in Nederland te zien. Dit is de tweede voorstelling dit seizoen van Ervaar daar hier Theater; een serie van vier bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit regio’s met theatertradities waarmee het Nederlandse publiek niet of nauwelijks bekend is.


Lange tijd stond Chinees theater gelijk aan traditioneel theater, en dan alleen van het soort dat de goedkeuring van de communistische partij kon wegdragen. Daarin is de laatste jaren verandering gekomen. Voorzichtig, maar onstuitbaar, zijn nieuwe, onafhankelijke gezelschappen opgericht waar experiment en maatschappelijke kritiek niet wordt geschuwd. Paper Tiger Theater Studio uit Beijing is daar een van.

Opgericht in 1997 presenteert het voorstellingen waar versteende theaterwetten met frisse energie aan mootjes worden gehakt en het experiment bloeit. In Reading ('declameren') mixt regisseur en mede-oprichter Tian Gebing bijvoorbeeld mime, dans en voordracht op een manier die wel iets wegheeft van ons 'postmoderne' theater: de vijf dansers/acteurs lezen teksten voor die in de verste verte niet voor het theater zijn bedoeld – uittreksels uit het geboorteregister, wetsartikelen, linguïstische essays, een gids voor zwangere vrouwen – en die ook geen relatie tot de beweging hebben, wat tot merkwaardige, soms komische botsingen tussen lichaam en woord leidt.

Een bevrijding, wat Tian betreft, die werd opgeleid aan de prestigieuze toneelacademie van Beijing en daar een hartgrondige afkeer ontwikkelde van, onder andere, de eindeloze teksten waarin helden van de Culturele Revolutie werden vereerd. Tekst en voordracht voelden voor hem als een gevecht waardoor hij zich fysiek beperkt voelde. Tijd voor een confrontatie. In Reading is het, zegt Tian, “alsof totale vreemdelingen plots aan elkaar worden vastgeketend.” Taal transformeert tot rondslingerend afval dat uiteindelijk samensmelt met de bewegingen van een voortdurend veranderend en vervormend lichaam. Het publiek is getuige van “de dood van de taal”.

Speelschema
09-11-2013 Theater Frascati, Amsterdam
14-11-2013 Rotterdamse Schouwburg
16-11-2013 Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
19-11-2013 Theater aan het Spui, Den Haag
21-11-2013 Oosterpoort, Groningen
26-11-2013 Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
30-11-2013 Stadsschouwburg Utrecht

Kijk voor meer informatie op ervaardaarhier.nl

Ervaar daar hier Theater is een initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, Hivos en Prins Claus Fonds
Een van de gehonoreerden Conny Janssen Danst | Foto: Andreas Terlaak
Een van de gehonoreerden Conny Janssen Danst | Foto: Andreas Terlaak
Een van de gehonoreerden Mezz Concerts & Dance | Foto: Jimke Joling
Een van de gehonoreerden Mezz Concerts & Dance | Foto: Jimke Joling
Een van de gehonoreerden Wonderfeel in samenwerking met de Stilte.
Een van de gehonoreerden Wonderfeel in samenwerking met de Stilte.

Eerlijk loon voor eerlijk werk: dat is waar fair pay als één van de pijlers van de Fair Practice Code voor staat. Om fair pay te kunnen realiseren, moeten podiumkunstinstellingen op zoek naar een nieuwe balans tussen omvang van producties, tijd en geld. In bijeenkomsten dit najaar gaan vertegenwoordigers van podiumkunstinstellingen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wat betekent fair pay voor de eigen praktijk? Hoe gaat u als werk- of opdrachtgever om met fair pay? Aan welke knoppen kunnen gezelschappen en ensembles draaien? Welke (andere) keuzes kunt u maken om toe te werken naar fair pay?

Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Festival Deventer op Stelten
Foto: Festival Deventer op Stelten
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin

Regisseur en directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Ivo van Hove (1958), ontving zondag 25 augustus de VSCD Oeuvreprijs na afloop van het Paradisodebat, georganiseerd door Kunsten ’92, in ITA in Amsterdam. Vanaf 1990 werkt hij in Nederland en heeft hij ontelbaar veel stukken op de Nederlandse podia gebracht. Hij wordt met deze prijs geëerd door de Nederlandse theaters en het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor zijn waardevolle en blijvende bijdrage aan de podiumkunstensector. Zijn goede vriend Bas Heijne bracht een ode en Ivo ontving uit handen van Harry de Bruin (bestuurslid VSCD) de bijbehorende prijs en oorkonde. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus.

Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
meer