do. 24 oktober 2013

Reading van Paper Tiger in Nederland te zien


Van 9 tot 30 november is de voorstelling 'Reading' van Paper Tiger Theater Studio in Nederland te zien. Dit is de tweede voorstelling dit seizoen van Ervaar daar hier Theater; een serie van vier bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit regio’s met theatertradities waarmee het Nederlandse publiek niet of nauwelijks bekend is.


Lange tijd stond Chinees theater gelijk aan traditioneel theater, en dan alleen van het soort dat de goedkeuring van de communistische partij kon wegdragen. Daarin is de laatste jaren verandering gekomen. Voorzichtig, maar onstuitbaar, zijn nieuwe, onafhankelijke gezelschappen opgericht waar experiment en maatschappelijke kritiek niet wordt geschuwd. Paper Tiger Theater Studio uit Beijing is daar een van.

Opgericht in 1997 presenteert het voorstellingen waar versteende theaterwetten met frisse energie aan mootjes worden gehakt en het experiment bloeit. In Reading ('declameren') mixt regisseur en mede-oprichter Tian Gebing bijvoorbeeld mime, dans en voordracht op een manier die wel iets wegheeft van ons 'postmoderne' theater: de vijf dansers/acteurs lezen teksten voor die in de verste verte niet voor het theater zijn bedoeld – uittreksels uit het geboorteregister, wetsartikelen, linguïstische essays, een gids voor zwangere vrouwen – en die ook geen relatie tot de beweging hebben, wat tot merkwaardige, soms komische botsingen tussen lichaam en woord leidt.

Een bevrijding, wat Tian betreft, die werd opgeleid aan de prestigieuze toneelacademie van Beijing en daar een hartgrondige afkeer ontwikkelde van, onder andere, de eindeloze teksten waarin helden van de Culturele Revolutie werden vereerd. Tekst en voordracht voelden voor hem als een gevecht waardoor hij zich fysiek beperkt voelde. Tijd voor een confrontatie. In Reading is het, zegt Tian, “alsof totale vreemdelingen plots aan elkaar worden vastgeketend.” Taal transformeert tot rondslingerend afval dat uiteindelijk samensmelt met de bewegingen van een voortdurend veranderend en vervormend lichaam. Het publiek is getuige van “de dood van de taal”.

Speelschema
09-11-2013 Theater Frascati, Amsterdam
14-11-2013 Rotterdamse Schouwburg
16-11-2013 Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
19-11-2013 Theater aan het Spui, Den Haag
21-11-2013 Oosterpoort, Groningen
26-11-2013 Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
30-11-2013 Stadsschouwburg Utrecht

Kijk voor meer informatie op ervaardaarhier.nl

Ervaar daar hier Theater is een initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, Hivos en Prins Claus Fonds
Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: Ben van Duin
Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: Ben van Duin
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

meer