do. 7 april 2016
'Neo-fanfare' 9x13 (foto: Jasper van Gheluwe)

Nederlands talent in de schijnwerpers op Classical:NEXT

Als gaststad van de muziekconferentie Classical:NEXT en de Operadagen mag Rotterdam zich eind mei weer even het wereldcentrum van de klassieke muziek noemen. Onze collega's van Dutch Performing Arts werken nauw samen met de organisaties om gevestigd én aanstormend talent van eigen bodem te promoten. Morgen meer over de Operadagen Rotterdam. Vandaag: Classical:NEXT.


Openingsavond – 25 mei 2016
Al tijdens de opening van Classical:NEXT kan niemand om de Nederlanders heen. Het avondprogramma wordt verzorgd door de Doelen uit naam - en met steun - van Dutch Performing Arts. Vanaf 19.30 uur klinken in de Jurriaanse Zaal van de Doelen het koper en de percussie van 'neo-fanfare' 9×13. De stad Den Haag is goed vertegenwoordigd met Slagwerk Den Haag, onder leiding van Fedor Teunisse, en Ensemble Klang. Iemand die regelmatig met Klang samenwerkt is componist/gitarist Aart Strootman , die de meeste van zijn instrumenten zelf bouwt en onlangs meewerkte aan de muziek voor Alejandro Gonzáles Iñárritu’s Oscar-winnende film The Revenant. Hij treedt deze avond solo op, net als de virtuoze pianist Ralph van Raat, een voorvechter van hedendaagse pianomuziek. Luisteren wordt een activiteit bij het vrije collectief LUDWIG, dat zich in verschillende bezettingen manifesteert. LUDWIG spreekt zijn publiek vaak voorafgaand aan concerten direct aan zodat het zich kan voorbereiden.

Lunch with the Residents – 26 mei 2016

Tijdens de vorige editie werden de lunchconcerten als een groot succes ervaren door het publiek en de bezoekers van de conferentie. Dit programmaonderdeel keert daarom terug. Op 26 mei is het de beurt aan het inventieve ROSA Ensemble, dat in zijn nieuwe muziektheaterstuk Akasha het idee van universele verbondenheid tussen mens, dier en object exploreert. De middag gaat verder met concertpianist Christiaan Kuyvenhoven, die zich voor zijn solostuk Cosima liet inspireren door de dochter van Franz Liszt.

Dat klassiek ook uitstekend te combineren valt met popcultuur bewijst het collectief Club Gewalt, dat in WH0DUN!T$ een ode brengt aan R&B-crooner R. Kelly. Het mysterieus getitelde Uwe leipe mastdramnis blijkt een anagram van het eclectische ensemble Nieuw Amsterdams Peil, dat hier optreedt met mezzosopraan Gerrie de Vries. En dan is er nog de multimediale deconstructie van Monteverdi's Il Ballo delle Ingrate door regisseur Letizia Renzini en sopraan Claron McFadden.

Lunch with the Residents – 27 mei 2016

Tijden het tweede lunchconcert op 27 mei kunt u kennismaken met de creatieve experimenten van Oerknal!, een bevlogen collectief van jonge muzikanten en componisten. De gelauwerde pianiste Saskia Lankhoorn, tevens een van de oprichters van Ensemble Klang, trakteert het publiek deze middag op een solo-optreden. Meer pianoklanken zijn er van het Amatis Piano Trio, dat de interactie met het publiek niet schuwt. En van het eigenzinnige 7090 kunt u vooral het onverwachte verwachten. De leden van dit driekoppige collectief rekken de mogelijkheden van hun instrumenten op tot het uiterste in hun theatrale projecten, installaties en concerten.

Nederlandse Showcases in de officiële selectie – 26 en 27 mei
Tijdens de showcases op 26 mei treedt het Amsterdamse Black Pencil op in de Doelen. Het vijfkoppige ensemble speelt eigen arrangementen van oude muziek en nieuw repertoire dat speciaal voor hen is geschreven. Op 27 mei is de showcase van de Amerikaanse McDaniel Brothers in samenwerking met het Nederlandse Babylon Quartet, winnaar van de Grote Kamermuziekprijs 2015. Samen spelen ze muziek met invloeden uit progressieve rock, jazz fusion, elektronische muziek en Bach.

Kijk voor meer informatie en actuele speeldata op www.classicalnext.com
ftyifyuk
ftyifyuk

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2019. We hebben 62 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. In juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2019 zijn.

De Boekmanstichting en Bureau 8080 zijn een onderzoek gestart naar duurzaamheid binnen de culturele sector.

BonteHond | PAK
BonteHond | PAK'M. Foto: Kamerich & Budwilowitz
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
meer