NL / EN

di. 30 oktober 2012

nieuws/i_295/LISTENING_TO_THIRD_GRANDMOTHERS_STORIES_1.jpg

Listening to Third Grandmother

De tweede voorstelling van Ervaar daar hier Theater is 'Listening to Third Grandmother’s Stories'. De maker van deze voorstelling is in China nauwelijks bekend. Geen wonder, want de machthebbers aldaar zijn bepaald niet gecharmeerd van de onderwerpen die de tegendraadse choreografe Wen Hui (1960) in haar werk aansnijdt.


De machthebbers in China zouden ‘details’ als de grote hongersnood van de jaren zestig en de verschrikkingen van Mao’s Culturele Revolutie het liefst gauw vergeten. In China zijn onderwerpen als seks, zwangerschap en baren evenmin thema’s waarvoor de staat financiering ter beschikking stelt. Bij de oprichting in 1994 was de Living Dance Studio van Wen Hui dan ook het eerste onafhankelijke moderne-dansgezelschap van de Volksrepubliek. Nog altijd wordt haar werk in eigen land min of meer doodgezwegen, maar in Europa presenteerde zij onder andere Report on Body en Report on Giving Birth en het acht uur durende (!) Memory project. Het theater van Hui, die een deel van haar opleiding bij Pina Bausch genoot, is bont, fragmentarisch en multidisciplinair. Met dans, tekst, bestaand en nieuw filmmateriaal documenteert zij maatschappelijke fenomenen uit heden en verleden.

Haar nieuwe voorstelling Ting san nainai jiang guo qu de shiqing ofwel Listening to Third Grandmother’s Stories kwam tot stand door haar ontmoeting met een ver familielid, de 83-jarige Su Mei Lin. Deze oudtante of ‘derde grootmoeder’ maakte alle omwentelingen van de twintigste eeuw mee: haar afkomst uit een welgestelde familie werd onder het communistisch bewind een last, onder druk van het collectivisme moest zij leren zich te voegen naar de gemeenschap. Wen Hui volgde het omgekeerde traject toen China de communistische teugels langzaam liet vieren. Met hun persoonlijke herinneringen schrijven zij de recente geschiedenis van de vrouwen van China.

Speellijst
06 nov: Groningen – Stadsschouwburg/Oosterpoort
08 nov: Heerlen-Parkstad Limburg Theaters
11 nov: Enschede-Wilminktheater
16 nov: Theaters Tilburg – Schouwburg/De Nieuwe Vorst
20 nov: Rotterdamse Schouwburg
22 nov: Utrecht Stadsschouwburg
30 nov: Amsterdam – Theater Frascati

Kijk voor meer informatie over het programma 'Ervaar daar hier Theater' op: www.ervaardaarhier.nl

meer nieuws

nieuws/i_820/duki7nrwaaef2cmjpglarge.jpg
nieuws/i_818/afswebsite.png

De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.

De subsidie kleinschalige en incidentele programmering (SKIP) heeft als doel bij te dragen aan een gevarieerd podiumkunstenaanbod in Nederland. Het grote aantal aanvragen hiervoor bewijst dat er behoefte is aan ondersteuning van een gevarieerd aanbod op diverse locaties voor een breed publiek. Om aan deze behoefte verder tegemoet te komen heeft het Fonds Podiumkunsten besloten om met extra beschikbare middelen voor de aangewezen podia in 2018 en 2019 het budget op te hogen naar €1.5 miljoen. Het maximale subsidiebedrag per podium per categorie wordt met 10 procent verhoogd. Het Fonds verwacht niet dat er meer voorstellingen of concerten zullen worden geprogrammeerd met het extra budget. Podia krijgen op deze manier meer ruimte om redelijke vergoedingen te verstrekken aan gezelschappen en ensembles.

De subsidie Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland (via snelloket) van het Fonds Podiumkunsten is zeer populair. Vanwege de grote hoeveelheid goede aanvragen is het budget, helaas nog voor het einde van het jaar, vergeven. Het is vanaf nu niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen hiervoor.

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert.
We namen een kijkje achter de schermen bij Project Wildeman , een muziektheatergezelschap van vier performers die muziek, gesproken woord en beweging combineren. Met artistiek leider Bernard Glocksin van het Neuköllner Oper is in dit Berlijnse theater gewerkt aan het project Resonance Room, waarbij het publiek de hoofdrolspeler is en de performers van project Wildeman, met behulp van zelf ontwikkelde muziekinstrumenten en woordsalvo’s voor overgave zorgen.

meer