ma. 2 november 2009

Lavinia Meijer en Boudewijn Tarenskeen nemen muziekprijzen in ontvangst

Componist Boudewijn Tarenskeen en harpiste Lavinia Meijer ontvingen 31 oktober respectievelijk de Matthijs Vermeulenprijs en de Nederlandse Muziekprijs uit handen van minister van OCW, dr Ronald Plasterk tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw te Amsterdam. Meijer trad voorafgaand aan de uitreiking op met de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Hannu Lintu in het Harpconcert van Henk Badings.


Boudewijn Tarenskeen ontving de Matthijs Vermeulenprijs, ter waarde van € 20.000, voor zijn ‘Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers’. Deze prijs, gemaakt door beeldend kunstenaar Jeroen Henneman, wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek. Lavinia Meijer kreeg Nederlands hoogste onderscheiding voor jonge getalenteerde musici: de Nederlandse Muziekprijs 2009. Prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs volgden succesvol een studietraject waarin persoonlijke muzikale ontwikkeling centraal staat door onder anderen te werken met de beste musici in binnen- en buitenland.

Lavinia Meijer werd op elfjarige leeftijd toegelaten tot de ‘Jong Talentafdeling’ van het Utrechts Conservatorium. Zij behaalde in 2003 haar Bachelor of Music (cum laude) aan het Utrechts conservatorium en in 2005 haar Master of Music (cum laude) aan het Amsterdams conservatorium, waarbij zij alleen composities van de laatste 30 jaar speelde. Meijer veroverde eerder eerste prijzen bij het Prinses Christina Concours (1997), de Stichting Jong Muziek Talent Nederland (1996, 1998) en het Nederlands Harp Concours (1997, 2004).

Boudewijn Tarenskeen studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Peter Schat, Louis Andriessen en Konrad Boehmer. Tarenskeen schrijft composities voor verschillende bezettingen, zoals het Asko Ensemble, Orkest de Volharding, het Nederlands Ballet Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij schreef kamermuziek in opdracht van gerenommeerde solisten als Esther Apituley, Gerard Bouwhuis, Eleonore Pameijer, Charles van Tassel, Isabelle van Keulen en Ronald Brautigam. Ook werkte hij regelmatig samen met choreografen, schrijvers en regisseurs, waaronder Rudi van Dantzig, Gerardjan Rijnders, Frans Strijards en Lodewijk de Boer. Op dit moment maakt hij een compositie op een libretto van Judith Hertzberg. Tevens componeert hij momenteel een stuk voor actrice Hadewych Minis en het Cello Octet Amsterdam.
Foto: Mirjana Vrbaski
Foto: Mirjana Vrbaski
Foto: Mirjana Vrbaski
Foto: Mirjana Vrbaski

In aanloop naar de beleidsperiode 2021-2024 laat het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar podia. De indruk is dat de programmering van podia niet voldoende ruimte kan bieden voor aanbod dat mede met landelijke subsidie tot stand komt. Maar klopt dit beeld? En als dit zo is, hoe kan het Fonds de balans tussen aanbod en afname dan verbeteren? Een cijfermatige analyse door HTH Research geeft een eerste beeld.

Op donderdag 30 en vrijdag 31 mei is het Fonds gesloten in verband met Hemelvaartsdag.

nieuws 14 mei '19

Hink/stap/sprong magazine

een van de deelnemende festivals Julidans | Foto: Anja Beutler
een van de deelnemende festivals Julidans | Foto: Anja Beutler
DIEHELEDING, een van de gehonoreerden  | Foto: Miriam Guttmann
DIEHELEDING, een van de gehonoreerden | Foto: Miriam Guttmann
Ivan Winter, een van de gehonoreerden | Foto: Mark Bolk
Ivan Winter, een van de gehonoreerden | Foto: Mark Bolk
meer