NL / EN

ma. 2 november 2009

Lavinia Meijer en Boudewijn Tarenskeen nemen muziekprijzen in ontvangst

Componist Boudewijn Tarenskeen en harpiste Lavinia Meijer ontvingen 31 oktober respectievelijk de Matthijs Vermeulenprijs en de Nederlandse Muziekprijs uit handen van minister van OCW, dr Ronald Plasterk tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw te Amsterdam. Meijer trad voorafgaand aan de uitreiking op met de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Hannu Lintu in het Harpconcert van Henk Badings.


Boudewijn Tarenskeen ontving de Matthijs Vermeulenprijs, ter waarde van € 20.000, voor zijn ‘Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers’. Deze prijs, gemaakt door beeldend kunstenaar Jeroen Henneman, wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek. Lavinia Meijer kreeg Nederlands hoogste onderscheiding voor jonge getalenteerde musici: de Nederlandse Muziekprijs 2009. Prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs volgden succesvol een studietraject waarin persoonlijke muzikale ontwikkeling centraal staat door onder anderen te werken met de beste musici in binnen- en buitenland.

Lavinia Meijer werd op elfjarige leeftijd toegelaten tot de ‘Jong Talentafdeling’ van het Utrechts Conservatorium. Zij behaalde in 2003 haar Bachelor of Music (cum laude) aan het Utrechts conservatorium en in 2005 haar Master of Music (cum laude) aan het Amsterdams conservatorium, waarbij zij alleen composities van de laatste 30 jaar speelde. Meijer veroverde eerder eerste prijzen bij het Prinses Christina Concours (1997), de Stichting Jong Muziek Talent Nederland (1996, 1998) en het Nederlands Harp Concours (1997, 2004).

Boudewijn Tarenskeen studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Peter Schat, Louis Andriessen en Konrad Boehmer. Tarenskeen schrijft composities voor verschillende bezettingen, zoals het Asko Ensemble, Orkest de Volharding, het Nederlands Ballet Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij schreef kamermuziek in opdracht van gerenommeerde solisten als Esther Apituley, Gerard Bouwhuis, Eleonore Pameijer, Charles van Tassel, Isabelle van Keulen en Ronald Brautigam. Ook werkte hij regelmatig samen met choreografen, schrijvers en regisseurs, waaronder Rudi van Dantzig, Gerardjan Rijnders, Frans Strijards en Lodewijk de Boer. Op dit moment maakt hij een compositie op een libretto van Judith Hertzberg. Tevens componeert hij momenteel een stuk voor actrice Hadewych Minis en het Cello Octet Amsterdam.
Boudewijn_th.jpg
Foto: Mirjana Vrbaski
Lavinia_klein_th.jpg
Foto: Mirjana Vrbaski

meer nieuws

De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.

nieuws - 12 jan 2018

Vacature secretaris theater

Wij zoeken een ervaren persoon op het gebied van theater met een goede pen en een strategisch-analytische blik.

De subsidie kleinschalige en incidentele programmering (SKIP) heeft als doel bij te dragen aan een gevarieerd podiumkunstenaanbod in Nederland. Het grote aantal aanvragen hiervoor bewijst dat er behoefte is aan ondersteuning van een gevarieerd aanbod op diverse locaties voor een breed publiek. Om aan deze behoefte verder tegemoet te komen heeft het Fonds Podiumkunsten besloten om met extra beschikbare middelen voor de aangewezen podia in 2018 en 2019 het budget op te hogen naar €1.5 miljoen. Het maximale subsidiebedrag per podium per categorie wordt met 10 procent verhoogd. Het Fonds verwacht niet dat er meer voorstellingen of concerten zullen worden geprogrammeerd met het extra budget. Podia krijgen op deze manier meer ruimte om redelijke vergoedingen te verstrekken aan gezelschappen en ensembles.

De subsidie Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland (via snelloket) van het Fonds Podiumkunsten is zeer populair. Vanwege de grote hoeveelheid goede aanvragen is het budget, helaas nog voor het einde van het jaar, vergeven. Het is vanaf nu niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen hiervoor.

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

meer