ma. 2 november 2009

Lavinia Meijer en Boudewijn Tarenskeen nemen muziekprijzen in ontvangst

Componist Boudewijn Tarenskeen en harpiste Lavinia Meijer ontvingen 31 oktober respectievelijk de Matthijs Vermeulenprijs en de Nederlandse Muziekprijs uit handen van minister van OCW, dr Ronald Plasterk tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw te Amsterdam. Meijer trad voorafgaand aan de uitreiking op met de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Hannu Lintu in het Harpconcert van Henk Badings.


Boudewijn Tarenskeen ontving de Matthijs Vermeulenprijs, ter waarde van € 20.000, voor zijn ‘Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers’. Deze prijs, gemaakt door beeldend kunstenaar Jeroen Henneman, wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek. Lavinia Meijer kreeg Nederlands hoogste onderscheiding voor jonge getalenteerde musici: de Nederlandse Muziekprijs 2009. Prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs volgden succesvol een studietraject waarin persoonlijke muzikale ontwikkeling centraal staat door onder anderen te werken met de beste musici in binnen- en buitenland.

Lavinia Meijer werd op elfjarige leeftijd toegelaten tot de ‘Jong Talentafdeling’ van het Utrechts Conservatorium. Zij behaalde in 2003 haar Bachelor of Music (cum laude) aan het Utrechts conservatorium en in 2005 haar Master of Music (cum laude) aan het Amsterdams conservatorium, waarbij zij alleen composities van de laatste 30 jaar speelde. Meijer veroverde eerder eerste prijzen bij het Prinses Christina Concours (1997), de Stichting Jong Muziek Talent Nederland (1996, 1998) en het Nederlands Harp Concours (1997, 2004).

Boudewijn Tarenskeen studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Peter Schat, Louis Andriessen en Konrad Boehmer. Tarenskeen schrijft composities voor verschillende bezettingen, zoals het Asko Ensemble, Orkest de Volharding, het Nederlands Ballet Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij schreef kamermuziek in opdracht van gerenommeerde solisten als Esther Apituley, Gerard Bouwhuis, Eleonore Pameijer, Charles van Tassel, Isabelle van Keulen en Ronald Brautigam. Ook werkte hij regelmatig samen met choreografen, schrijvers en regisseurs, waaronder Rudi van Dantzig, Gerardjan Rijnders, Frans Strijards en Lodewijk de Boer. Op dit moment maakt hij een compositie op een libretto van Judith Hertzberg. Tevens componeert hij momenteel een stuk voor actrice Hadewych Minis en het Cello Octet Amsterdam.
Foto: Mirjana Vrbaski
Foto: Mirjana Vrbaski
Foto: Mirjana Vrbaski
Foto: Mirjana Vrbaski
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

meer