NL / EN

do. 22 juni 2017

Kate Moore ontvangt Matthijs Vermeulenprijs 2017

Kate Moore (1979) ontvangt de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs voor haar werk The Dam. The Dam is oorspronkelijk geschreven in opdracht van The Canberra International Music Festival, Australië in 2015. In 2017 heeft het Engelse ensemble Icebraker Moore de opdracht gegeven de compositie te herschrijven. Deze versie ging op 22 februari 2017 in Nottingham, Verenigd Koninkrijk in première en krijgt de Matthijs Vermeulenprijs. Moore ontvangt de prijs op 2 december 2017 tijdens het Haagse Festival Dag in de Branding uit handen van Henriëtte Post, directeur Fonds Podiumkunsten. Het prijswinnende werk wordt na de prijsuitreiking live uitgevoerd door een voor deze gelegenheid samengesteld ensemble.


De jury stelt dat ‘The Dam zowel een spannende meeslepende compositie is als een rijke verklanking van het tijdsgewricht. De fluisterzachte, mysterieuze motorische beweging waarmee het werk opent mondt met een overtuigende opbouw uit in een groots muzikaal gebaar. Het is knap hoe op organische wijze een evocerend lijnenspel is geweven dat zowel dramaturgisch als melodisch een rijke spiegel biedt voor de luisteraar. De keuze van de componist voor een haast monomane muzikale beweging gecombineerd met een uiterst precieze klankvoering getuigt volgens de jury van het bijzondere lef van de maker. Moore wil in haar muziek niet nuanceren of verzachten, maar raakt de luisteraar direct zonder compromis.'

Kate Moore is een Nederlands-Australisch componist, performer en geluidskunstenaar. Haar werken bestrijken een breed terrein: zowel akoestische- als elektroakoestische werken, en zowel kamermuziek als orkestwerken. Daarnaast bouwt ze haar eigen instrumenten, geluidssculpturen en geluidsinstallaties. Moore is opgeleid aan het Sydney Conservatorium of Music, University of Sydney,in Australië waar zij in 2013 haar Ph D haalde. katemoore.org

Matthijs Vermeulenprijs
De Matthijs Vermeulenprijs is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Deze prijs, ter waarde van € 20.000,- wordt tweejaarlijks beschikbaar gesteld door het Fonds Podiumkunsten aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek.De jury van de Matthijs Vermeulenprijs 2017 bestaat uit Job Spierings, Jacqueline Oskamp, Maarten van Boven, Anthony Fiumara en Anne La Berge.

Eerdere prijswinnaars van de Matthijs Vermeulenprijs waren onder andere componist Peter Adriaansz voor zijn compositie Scala II, Jan van de Putte met Kagami-Jishi, Richard Rijnvos met Die Kammersängerin, Boudewijn Tarenskeen voor zijn Mattheus Passie, een lezing voor negentien zangers, Michel van der Aa met One, Peter-Jan Wagemans met Moloch, Dick Raaijmakers met Der Fall/Dépons en Die glückliche Hand – Geöffnet, Louis Andriessen met De Staat, Jan van Vlijmen met Omaggio a Gesualdo, en Guus Janssen met Temet.
katemoorefotojohannieuwenhuize_th.jpg
Foto: Johan Nieuwenhuize

meer nieuws

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

Voor onze interne beleidsontwikkeling hebben we een aantal vaak gehoorde beweringen laten factchecken door APE aan de hand van de speellijsten van de BIS- en de Fondsgezelschappen. Is het waar dat een gezelschap in de eigen standplaats meer publiek trekt dan daarbuiten? Is er sprake van 'productiedwang'?
Deze en andere vragen komen in dit rapport aan de orde. De resultaten delen we graag met iedereen die daarin geïnteresseerd is.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert.
We namen een kijkje achter de schermen bij Project Wildeman , een muziektheatergezelschap van vier performers die muziek, gesproken woord en beweging combineren. Met artistiek leider Bernard Glocksin van het Neuköllner Oper is in dit Berlijnse theater gewerkt aan het project Resonance Room, waarbij het publiek de hoofdrolspeler is en de performers van project Wildeman, met behulp van zelf ontwikkelde muziekinstrumenten en woordsalvo’s voor overgave zorgen.

Minister Ingrid van Engelshoven (cultuur) heeft vandaag bekend gemaakt dat er 9 miljoen euro extra geld beschikbaar word gesteld voor het Fonds Podiumkunsten. Het geld is beschikbaar voor gezelschappen en ensembles die een positieve beoordeling binnen de meerjarige activiteitensubsidie 2017–2020 hebben gekregen, maar waar onvoldoende budget voor was.

nieuws/i_784/cultuurinbeeld.jpg
nieuws - 06 nov 2017

Cultuur in Beeld 2017

nieuws/i_783/dagvandestad2.jpg
nieuws - 30 okt 2017

Dag van de Stad

Bkkc en Wijzer Werven gaan de samenwerking aan om een bijdrage te leveren aan het versterken van de culturele sector. Met de financieringsmogelijkheden van bkkc, brabants kenniscentrum kunst & cultuur, worden makers en culturele instellingen in Brabant ondersteund bij het versterken van hun cultureel ondernemerschap. Ook Wijzer Werven zet zich hiervoor in door het aanbieden van trainings- en coachingsprogramma’s. Door de krachten te bundelen worden er extra kansen gecreëerd voor het Brabantse cultuursysteem.

nieuws/i_780/shailesh.jpg
nieuws - 09 okt 2017

Winnaars Nederlandse Dansdagen

meer