vr. 15 maart 2019

Wij nodigen u graag uit om ons jaarverslag 2018 te lezen. In ons verslag informeren en geven we inzicht in de taken en verantwoordelijkheden van het Fonds Podiumkunsten.

Het afgelopen jaar stond in het teken van de voorbereidingen op de volgende cultuurnotaperiode 2021–2024. Zo organiseerden we een open dialoog tussen aanvragers, bestuurders en beleidsmakers in Eindhoven, Almere, Den Haag en Arnhem. We gingen opnieuw met het Fonds ‘on tour’. Deze keer waren we vooral benieuwd naar hoe er in de podiumkunsten wordt omgegaan met de vele en snelle veranderingen in de samenleving. De dialoog leverde voor veel deelnemers nieuwe denkrichtingen en inzichten op. Hoe de uitkomsten ervan terugkomen in ons beleid, krijgt de komende maanden vorm.
Daarnaast heeft het Fonds het afgelopen jaar een aantal zaken onder de loep genomen. Een onderzoek in opdracht van de oud-minister Bussemaker van OCW over allianties en nieuwe vormen van samenwerkingen tussen podia en producenten. De meerjarige regeling is onderzocht en eind 2018 werd de laatste hand gelegd aan het onderzoek naar de nieuwe makers regeling. Ook was het Fonds betrokken bij de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve sector.

Het jaarverslag is te lezen in onderstaand pdf-bestand.
nieuws 15 mrt '19

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd