14 maart 2017

Jaarverslag 2016


In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.


De afgelopen vier jaar vormden misschien wel de meest turbulente periode in de geschiedenis van het Fonds Podiumkunsten tot nu toe. De bijzonder zware bezuinigingen leidden in 2012 tot grote onzekerheid bij iedereen die de waarde van kunst en cultuur koestert. Maar misschien was de schok in de podiumkunstensector nog groter bij de besluiten over meerjarige subsidie in 2016, omdat velen toen de hoop koesterden dat we de bezuinigingen achter ons hadden gelaten. Pas zeer onlangs zijn die bezuinigingen, gedeeltelijk - en deels vooralsnog tijdelijk - ongedaan gemaakt.

We kunnen de afgelopen jaren ook zien als een periode waarin de sector een enorme vastberadenheid toonde om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Je zou zelfs kunnen spreken van een transitie die de sector doormaakt. Dat moet ook, want de demografische veranderingen, de erosie van traditionele opvattingen over hoge en lage kunst en de opkomst van de sociale media en het belang dat ook de regio’s hechten aan een gezonde ‘eigen’ culturele infrastructuur, dwingen de makers in de podiumkunsten tot een nieuwe positiebepaling. Veel instellingen gaan zich op een andere manier verhouden tot hun omgeving. Ze vormen allianties met derden om actueel en urgent aanbod te maken voor bestaand en nieuw publiek.

Inmiddels zijn wij als Fonds al weer druk doende ons te oriënteren op de volgende periode. De centrale vraag: hoe kan het Fonds Podiumkunsten samen met de sector en andere overheden een goede partner zijn in de transitie naar de nieuwe podiumkunstenpraktijk? Daarbij blijft onze voornaamste opdracht dat al het waardevolle werk dat we ondersteunen, daadwerkelijk een weg vindt naar het publiek.

Een van de gehonoreerden Conny Janssen Danst | Foto: Andreas Terlaak
Een van de gehonoreerden Conny Janssen Danst | Foto: Andreas Terlaak
Een van de gehonoreerden Mezz Concerts & Dance | Foto: Jimke Joling
Een van de gehonoreerden Mezz Concerts & Dance | Foto: Jimke Joling
Een van de gehonoreerden Wonderfeel in samenwerking met de Stilte.
Een van de gehonoreerden Wonderfeel in samenwerking met de Stilte.

Eerlijk loon voor eerlijk werk: dat is waar fair pay als één van de pijlers van de Fair Practice Code voor staat. Om fair pay te kunnen realiseren, moeten podiumkunstinstellingen op zoek naar een nieuwe balans tussen omvang van producties, tijd en geld. In bijeenkomsten dit najaar gaan vertegenwoordigers van podiumkunstinstellingen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wat betekent fair pay voor de eigen praktijk? Hoe gaat u als werk- of opdrachtgever om met fair pay? Aan welke knoppen kunnen gezelschappen en ensembles draaien? Welke (andere) keuzes kunt u maken om toe te werken naar fair pay?

Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Festival Deventer op Stelten
Foto: Festival Deventer op Stelten
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin

Regisseur en directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Ivo van Hove (1958), ontving zondag 25 augustus de VSCD Oeuvreprijs na afloop van het Paradisodebat, georganiseerd door Kunsten ’92, in ITA in Amsterdam. Vanaf 1990 werkt hij in Nederland en heeft hij ontelbaar veel stukken op de Nederlandse podia gebracht. Hij wordt met deze prijs geëerd door de Nederlandse theaters en het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor zijn waardevolle en blijvende bijdrage aan de podiumkunstensector. Zijn goede vriend Bas Heijne bracht een ode en Ivo ontving uit handen van Harry de Bruin (bestuurslid VSCD) de bijbehorende prijs en oorkonde. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus.

Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Bambie | Foto: SYB
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

Een van de gehonoreerden Dianne Verdonk | Foto: Viorica Cernica
Een van de gehonoreerden Dianne Verdonk | Foto: Viorica Cernica
Een van de gehonoreerden Corpo Máquina | Foto: William van der Voort
Een van de gehonoreerden Corpo Máquina | Foto: William van der Voort
Fractal Collective, een van de gehonoreerden | Foto: Constantin Trommlitz
Fractal Collective, een van de gehonoreerden | Foto: Constantin Trommlitz
meer