14 maart 2017

De afgelopen vier jaar vormden misschien wel de meest turbulente periode in de geschiedenis van het Fonds Podiumkunsten tot nu toe. De bijzonder zware bezuinigingen leidden in 2012 tot grote onzekerheid bij iedereen die de waarde van kunst en cultuur koestert. Maar misschien was de schok in de podiumkunstensector nog groter bij de besluiten over meerjarige subsidie in 2016, omdat velen toen de hoop koesterden dat we de bezuinigingen achter ons hadden gelaten. Pas zeer onlangs zijn die bezuinigingen, gedeeltelijk - en deels vooralsnog tijdelijk - ongedaan gemaakt.

We kunnen de afgelopen jaren ook zien als een periode waarin de sector een enorme vastberadenheid toonde om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Je zou zelfs kunnen spreken van een transitie die de sector doormaakt. Dat moet ook, want de demografische veranderingen, de erosie van traditionele opvattingen over hoge en lage kunst en de opkomst van de sociale media en het belang dat ook de regio’s hechten aan een gezonde ‘eigen’ culturele infrastructuur, dwingen de makers in de podiumkunsten tot een nieuwe positiebepaling. Veel instellingen gaan zich op een andere manier verhouden tot hun omgeving. Ze vormen allianties met derden om actueel en urgent aanbod te maken voor bestaand en nieuw publiek.

Inmiddels zijn wij als Fonds al weer druk doende ons te oriënteren op de volgende periode. De centrale vraag: hoe kan het Fonds Podiumkunsten samen met de sector en andere overheden een goede partner zijn in de transitie naar de nieuwe podiumkunstenpraktijk? Daarbij blijft onze voornaamste opdracht dat al het waardevolle werk dat we ondersteunen, daadwerkelijk een weg vindt naar het publiek.

Jeangu Macrooy | Foto: Anne-Marie Kok

Overweegt u een aanvraag in te dienen voor een meerjarige festivalsubsidie of meerjarige productiesubsidie voor de periode 2021-2024? Kijk op meerjarige.fondspodiumkunsten.nl voor ons overzicht van veelgestelde vragen.

nieuws 07 jan '20

198 SKIP-podia toegekend

Het Fonds Podiumkunsten heeft aan 198 podia subsidie toegekend voor kleinschalige en incidentele programmering (SKIP).

Een van de gehonoreerde projecten Schweigman& | Foto: Bowie Verschuuren
Een van de gehonoreerden Maxim Shalygin | Foto: Michal Grycko