di. 14 maart 2017

De afgelopen vier jaar vormden misschien wel de meest turbulente periode in de geschiedenis van het Fonds Podiumkunsten tot nu toe. De bijzonder zware bezuinigingen leidden in 2012 tot grote onzekerheid bij iedereen die de waarde van kunst en cultuur koestert. Maar misschien was de schok in de podiumkunstensector nog groter bij de besluiten over meerjarige subsidie in 2016, omdat velen toen de hoop koesterden dat we de bezuinigingen achter ons hadden gelaten. Pas zeer onlangs zijn die bezuinigingen, gedeeltelijk - en deels vooralsnog tijdelijk - ongedaan gemaakt.

We kunnen de afgelopen jaren ook zien als een periode waarin de sector een enorme vastberadenheid toonde om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Je zou zelfs kunnen spreken van een transitie die de sector doormaakt. Dat moet ook, want de demografische veranderingen, de erosie van traditionele opvattingen over hoge en lage kunst en de opkomst van de sociale media en het belang dat ook de regio’s hechten aan een gezonde ‘eigen’ culturele infrastructuur, dwingen de makers in de podiumkunsten tot een nieuwe positiebepaling. Veel instellingen gaan zich op een andere manier verhouden tot hun omgeving. Ze vormen allianties met derden om actueel en urgent aanbod te maken voor bestaand en nieuw publiek.

Inmiddels zijn wij als Fonds al weer druk doende ons te oriënteren op de volgende periode. De centrale vraag: hoe kan het Fonds Podiumkunsten samen met de sector en andere overheden een goede partner zijn in de transitie naar de nieuwe podiumkunstenpraktijk? Daarbij blijft onze voornaamste opdracht dat al het waardevolle werk dat we ondersteunen, daadwerkelijk een weg vindt naar het publiek.

Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin

Regisseur en directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Ivo van Hove (1958), ontving zondag 25 augustus de VSCD Oeuvreprijs na afloop van het Paradisodebat, georganiseerd door Kunsten ’92, in ITA in Amsterdam. Vanaf 1990 werkt hij in Nederland en heeft hij ontelbaar veel stukken op de Nederlandse podia gebracht. Hij wordt met deze prijs geëerd door de Nederlandse theaters en het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor zijn waardevolle en blijvende bijdrage aan de podiumkunstensector. Zijn goede vriend Bas Heijne bracht een ode en Ivo ontving uit handen van Harry de Bruin (bestuurslid VSCD) de bijbehorende prijs en oorkonde. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus.