27 februari 2014

Jaarverslag 2013

Het jaarverslag 2013 van het Fonds Podiumkunsten is gereed. Deze nieuwe cultuurperiode begon met veel, soms ingrijpende veranderingen. De meeste stonden al aangekondigd in het beleidsplan 2013-2016, Naar een nieuw evenwicht.

Het besluiten over subsidieaanvragen is de kernactiviteit van het Fonds Podiumkunsten. Daarnaast introduceerden we een aantal nieuwe regelingen om te voorzien in door bezuinigingen ontstane leemtes, met name daar waar het gaat om talentontwikkeling en om continuering van de collectieve internationale promotie mogelijk te maken.

We volgden nauwgezet de tachtig door het Fonds Podiumkunsten meerjarig gesubsidieerde ensembles en gezelschappen, die hun subsidie sinds 2013 directer gekoppeld weten aan prestaties. Onze eerste indruk van de resultaten is positief.

Ook de podiumkunstensector heeft te maken met veranderingen die zich overal in de wereld voltrekken als onvermijdelijke gevolgen van globalisering, digitalisering en vergrijzing. Zij bieden kansen op nieuwe betekenisvolle ontwikkelingen, maar maken bepaalde culturele ontwikkelingen ook onomkeerbaar. Naast de reguliere taken hebben we ons daarom achter de schermen intensief beziggehouden met het identificeren van de belangrijkste vragen waarop we een antwoord moeten vinden om een toekomstbestendig instrumentarium te kunnen ontwikkelen.

U leest hierover en over de uitvoering van de minstens zo belangrijke andere activiteiten in het jaarverslag.

Eind 2019 heeft het Fonds Podiumkunsten CAOP gevraagd om dialoogsessies te organiseren voor zakelijk leiders van producerende instellingen en festivalorganisaties over fair pay. Doel van de sessies was om het bewustzijn en de kennis over het onderwerp te vergroten.

Vrijdag 14 februari 2020 ontvingen we het treurige nieuws dat pianist, componist en dirigent Reinbert de Leeuw is overleden.

In 2020 start DEN met een archiefdoorlichtingstraject voor podiumkunstinstellingen. DEN begeleidt daarbij veertien deelnemers met het in kaart brengen en duurzaam organiseren van het eigen archief. Het traject vraagt een tijdsinvestering van 80 uur en vindt in 2020 twee keer plaats, in het voorjaar en in het najaar. Voor deelnemers is een financiële tegemoetkoming beschikbaar.

Een van de gehonoreerde projecten Xclusiv Company
nieuws 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Overweegt u een aanvraag in te dienen voor een meerjarige festivalsubsidie voor de periode 2021-2024? Kijk op meerjarig.fondspodiumkunsten.nl voor ons overzicht van veelgestelde vragen.