24 mei 2012

Jaarverslag 2011

Voor alle bespelers van het podiumkunstenveld was 2011 een bewogen jaar, zo ook voor het Fonds Podiumkunsten. De toon werd gezet door de bekrachtiging van de voorgenomen rijksbezuinigingen op kunst en cultuur en de gevolgen daarvan voor het podiumkunstenaanbod. Nadat aan het begin van de zomer de budgettaire en beleidsmatige contouren van deze bezuinigingen duidelijk waren geworden, ontwikkelden we een nieuwe subsidiesystematiek voor meerjarige subsidies: de meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016. De leidende gedachte achter deze regeling was om ondanks de bezuinigingen toch zoveel mogelijk perspectief te scheppen voor de kleine en middelgrote podiumkunstinstellingen. Op 2 november 2011 presenteerde het Fonds Podiumkunsten zijn nieuwe subsidieregeling meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016 aan het veld op een drukbezochte bijeenkomst in De Doelen in Rotterdam. Ondanks grote zorgen van vele betrokkenen over het beperkte budget dat het Fonds de komende vier jaar te verdelen heeft kon de invulling van de regeling op begrip rekenen.

Lees verder in het jaarverslag . Liefhebbers van het naadje van de kous kunnen de volledige jaarverantwoording raadplegen.
Foto: Merlijn Doomernik

Het Fonds Podiumkunsten heeft per 1 januari nieuwe adviseurs en voorzitters benoemd. Deze 37 adviseurs en 5 voorzitters zullen de huidige poule van adviescommissies versterken. De commissies komen in wisselende samenstelling bijeen voor de beoordeling van subsidieaanvragen.

Een van de gehonoreerden Rubén Sánchez | Foto: Cripta Schreepers
Een van de gehonoreerden, Andys Skordis