do. 24 mei 2012

Jaarverslag 2011

Voor alle bespelers van het podiumkunstenveld was 2011 een bewogen jaar, zo ook voor het Fonds Podiumkunsten. De toon werd gezet door de bekrachtiging van de voorgenomen rijksbezuinigingen op kunst en cultuur en de gevolgen daarvan voor het podiumkunstenaanbod. Nadat aan het begin van de zomer de budgettaire en beleidsmatige contouren van deze bezuinigingen duidelijk waren geworden, ontwikkelden we een nieuwe subsidiesystematiek voor meerjarige subsidies: de meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016. De leidende gedachte achter deze regeling was om ondanks de bezuinigingen toch zoveel mogelijk perspectief te scheppen voor de kleine en middelgrote podiumkunstinstellingen. Op 2 november 2011 presenteerde het Fonds Podiumkunsten zijn nieuwe subsidieregeling meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016 aan het veld op een drukbezochte bijeenkomst in De Doelen in Rotterdam. Ondanks grote zorgen van vele betrokkenen over het beperkte budget dat het Fonds de komende vier jaar te verdelen heeft kon de invulling van de regeling op begrip rekenen.

Lees verder in het jaarverslag . Liefhebbers van het naadje van de kous kunnen de volledige jaarverantwoording raadplegen.
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin

Regisseur en directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Ivo van Hove (1958), ontving zondag 25 augustus de VSCD Oeuvreprijs na afloop van het Paradisodebat, georganiseerd door Kunsten ’92, in ITA in Amsterdam. Vanaf 1990 werkt hij in Nederland en heeft hij ontelbaar veel stukken op de Nederlandse podia gebracht. Hij wordt met deze prijs geëerd door de Nederlandse theaters en het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor zijn waardevolle en blijvende bijdrage aan de podiumkunstensector. Zijn goede vriend Bas Heijne bracht een ode en Ivo ontving uit handen van Harry de Bruin (bestuurslid VSCD) de bijbehorende prijs en oorkonde. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus.