do. 24 mei 2012

Jaarverslag 2011

Voor alle bespelers van het podiumkunstenveld was 2011 een bewogen jaar, zo ook voor het Fonds Podiumkunsten. De toon werd gezet door de bekrachtiging van de voorgenomen rijksbezuinigingen op kunst en cultuur en de gevolgen daarvan voor het podiumkunstenaanbod. Nadat aan het begin van de zomer de budgettaire en beleidsmatige contouren van deze bezuinigingen duidelijk waren geworden, ontwikkelden we een nieuwe subsidiesystematiek voor meerjarige subsidies: de meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016. De leidende gedachte achter deze regeling was om ondanks de bezuinigingen toch zoveel mogelijk perspectief te scheppen voor de kleine en middelgrote podiumkunstinstellingen. Op 2 november 2011 presenteerde het Fonds Podiumkunsten zijn nieuwe subsidieregeling meerjarige activiteitensubsidies 2013””2016 aan het veld op een drukbezochte bijeenkomst in De Doelen in Rotterdam. Ondanks grote zorgen van vele betrokkenen over het beperkte budget dat het Fonds de komende vier jaar te verdelen heeft kon de invulling van de regeling op begrip rekenen.

Lees verder in het jaarverslag . Liefhebbers van het naadje van de kous kunnen de volledige jaarverantwoording raadplegen.
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

Een van de gehonoreerden Dianne Verdonk | Foto: Viorica Cernica
Een van de gehonoreerden Corpo Máquina | Foto: William van der Voort