23 november 2010

Jaarverslag 2009

Na een hectisch eerste jaar in 2008, waarin het Fonds door de stelselwijzigingen in de cultuursector 160 miljoen euro aan vierjarige subsidies te verdelen had en tegelijk een nieuwe, grote organisatie moest opbouwen, keerde in 2009 de rust enigszins terug. Toch bleef de werkdruk hoog. In 2009 moesten we de besluiten nemen over de tweejarige projectsubsidies. Daarnaast stonden in 2009 vele toekomstgerichte, strategische activiteiten op de agenda van het Fonds. Last but not least werden we in 2009 scherp gehouden door de juridische toetsing van de adviezen uit 2008 en de media-aandacht die dat genereerde.

Het loket voor de nieuwe tijdelijke regeling Balkonscènes wordt tijdelijk heropend. Dit gebeurt voor aanvragers die op 18 mei voor 20.00 uur zijn begonnen met een aanvraag maar deze niet konden afronden. Deze aanvragers krijgen alsnog de gelegenheid hun aanvraag af te ronden en in te dienen; zij zijn hierover bericht.

Een van de gehonoreerden: Bekir Kolic

Het Fonds Podiumkunsten heeft 27 projecten gehonoreerd voor de nieuwe en tijdelijke regeling Balkonscènes.

Foto: Dana van Leeuwen

Minister Ingrid Engelshoven van OCW heeft vanmorgen middels een kamerbrief bekend gemaakt hoe de verdeling van de extra 300 miljoen voor de cultuursector eruitziet.

Winne | Foto: Nisa Lavin

De Nederlandse ambassade in het Verenigd Koninkrijk helpt Nederlandse kunstenaars hun werk bij een Brits publiek onder de aandacht te brengen, ook in tijden van social distancing en reisrestricties.

Het Fonds Podiumkunsten heeft op de eerste dag van openstelling meer dan 200 aanvragen ontvangen voor de nieuwe tijdelijke regeling Balkonscènes . Dit is veel meer dan we met het beschikbare budget kunnen honoreren. Om die reden gaat het loket helaas weer dicht. Iedereen die een logincode heeft gevraagd, heeft nog tot 20.00 uur vandaag de tijd om zijn aanvraag af te ronden. Daarna sluit het loket. In de loop van volgende week maakt het Fonds de eerste honoreringen van Balkonscènes bekend.

Een van de gehonoreerden Reindier
Nederlands Blazers Ensemble | Foto: Peter Lodder