di. 18 december 2018

Effecten van de meerjarige activiteitensubsidie

Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.


Impuls voor kwaliteit
De subsidie stelde instellingen in staat om een hoog artistiek niveau te bereiken of vast te houden. Daarnaast gaf de subsidie financiële ruimte om te investeren in talent, decors en technische en artistieke innovaties. Aanvragers die geen meerjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten kregen, bezuinigden op de honoraria van medewerkers, het aantal en de omvang van producties en op de marketing.

Meer op eigen benen
Ondanks economische tegenwind is het instellingen relatief goed vergaan. De financiële gezondheid van instellingen is in de periode 2013-2016 verbeterd ten opzichte van 2009-2012. Ook de subsidieafhankelijkheid is afgenomen. Het aandeel eigen inkomsten ten opzichte van de totale baten steeg van 40 naar 46 procent. Het aandeel Fonds-subsidie daalde van 45 naar 32 procent.

Prestatieafspraken

Vanaf 2013 wordt de subsidiehoogte van gezelschappen berekend op basis van het aantal uitvoeringen. Het Fonds koos hiermee voor een eerlijke en transparante verdeling van rijksmiddelen. Historisch gegroeide verschillen in subsidiëring zijn daarmee komen te vervallen. De rechtvaardige verdeling wordt door aanvragers gewaardeerd. Tegelijkertijd heeft de rekenmethode volgens de onderzoekers geleid tot strategisch gedrag. Een deel van de gezelschappen was geneigd te kiezen voor meer toegankelijke, beter programmeerbare producties. Ook ervoer een aantal instellingen de prestatieafspraken als knellend.

Alle onderzoeken van het Fonds zijn te vinden onder het kopje Over het Fonds -> publicaties.
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
ftyifyuk
ftyifyuk

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2019. We hebben 62 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. In juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2019 zijn.

De Boekmanstichting en Bureau 8080 zijn een onderzoek gestart naar duurzaamheid binnen de culturele sector.

BonteHond | PAK
BonteHond | PAK'M. Foto: Kamerich & Budwilowitz
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
Foto: Bowie Verschuuren
Foto: Bowie Verschuuren

Hoe kan de samenwerking tussen podia en culturele instellingen effectiever vorm krijgen? Op verzoek van de minister van OCW heeft het Fonds Podiumkunsten een tiental allianties van podia/festivals en producerende gezelschappen gevolgd. De monitoring is uitgevoerd door Kwink Groep.

vlnr boven: Shula Tas, Yücel Kopal, Sandy Bosmans, Stokely Dichtman, Marthe van Bronkhorst, Stacy Esajas, Simone Zeefuik, Sharif Noël Abdoelhak. vlnr onder: Fadua El Akchaoui, Brooklyn Mozes
vlnr boven: Shula Tas, Yücel Kopal, Sandy Bosmans, Stokely Dichtman, Marthe van Bronkhorst, Stacy Esajas, Simone Zeefuik, Sharif Noël Abdoelhak. vlnr onder: Fadua El Akchaoui, Brooklyn Mozes

Met ingang van 2019 gelden de nieuwe subsidieplafonds. Er zijn hierbij belangrijke wijzigingen doorgevoerd in diverse regelingen. De wijzigingen hebben betrekking op het besluit om bij een aantal subsidies de subsidiebedragen en budgetten te verhogen.

meer