di. 18 december 2018

Effecten van de meerjarige activiteitensubsidie


Onderzoeksbureau APE heeft de meerjarige activiteitensubsidie 2013-2016 voor gezelschappen en festivals geëvalueerd. De onderzochte periode werd sterk bepaald door de economische crisis en de bezuinigingen op het cultuurbudget die daarvan het gevolg waren. De meeste aanvragers ervoeren desondanks voldoende ruimte om hun plannen uit te voeren en daarbij een ‘eigen koers te varen’. De doelstellingen en criteria van de regeling zijn volgens aanvragers relevant voor de ontwikkeling van de podiumkunsten in Nederland.


Impuls voor kwaliteit
De subsidie stelde instellingen in staat om een hoog artistiek niveau te bereiken of vast te houden. Daarnaast gaf de subsidie financiële ruimte om te investeren in talent, decors en technische en artistieke innovaties. Aanvragers die geen meerjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten kregen, bezuinigden op de honoraria van medewerkers, het aantal en de omvang van producties en op de marketing.

Meer op eigen benen
Ondanks economische tegenwind is het instellingen relatief goed vergaan. De financiële gezondheid van instellingen is in de periode 2013-2016 verbeterd ten opzichte van 2009-2012. Ook de subsidieafhankelijkheid is afgenomen. Het aandeel eigen inkomsten ten opzichte van de totale baten steeg van 40 naar 46 procent. Het aandeel Fonds-subsidie daalde van 45 naar 32 procent.

Prestatieafspraken

Vanaf 2013 wordt de subsidiehoogte van gezelschappen berekend op basis van het aantal uitvoeringen. Het Fonds koos hiermee voor een eerlijke en transparante verdeling van rijksmiddelen. Historisch gegroeide verschillen in subsidiëring zijn daarmee komen te vervallen. De rechtvaardige verdeling wordt door aanvragers gewaardeerd. Tegelijkertijd heeft de rekenmethode volgens de onderzoekers geleid tot strategisch gedrag. Een deel van de gezelschappen was geneigd te kiezen voor meer toegankelijke, beter programmeerbare producties. Ook ervoer een aantal instellingen de prestatieafspraken als knellend.

Alle onderzoeken van het Fonds zijn te vinden onder het kopje Over het Fonds -> publicaties.
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Een van de meerjarige gezelschappen Orkater | Foto: Wouter Jansen
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin
Een van de gehonoreerden Fazle Shairmahomed | Foto: Alex Aleshin

Regisseur en directeur van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Ivo van Hove (1958), ontving zondag 25 augustus de VSCD Oeuvreprijs na afloop van het Paradisodebat, georganiseerd door Kunsten ’92, in ITA in Amsterdam. Vanaf 1990 werkt hij in Nederland en heeft hij ontelbaar veel stukken op de Nederlandse podia gebracht. Hij wordt met deze prijs geëerd door de Nederlandse theaters en het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor zijn waardevolle en blijvende bijdrage aan de podiumkunstensector. Zijn goede vriend Bas Heijne bracht een ode en Ivo ontving uit handen van Harry de Bruin (bestuurslid VSCD) de bijbehorende prijs en oorkonde. De prijs bestaat uit een kunstwerk gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus.

meer