do. 3 april 2014

Dienstverlenings­onderzoek


Aanvragers ervaren het Fonds Podiumkunsten als een professionele publieke subsidieverstrekker met betrokken medewerkers en in de basis goede aanvraagprocedures; heldere communicatie over kaders en mogelijkheden is essentieel. Dat blijkt uit een uitgebreid dienstverleningsonderzoek dat het Fonds heeft laten uitvoeren door Blauw Research.


In januari zijn alle aanvragers, die in 2012 of 2013 een subsidieverzoek hebben ingediend bij het Fonds Podiumkunsten, gevraagd mee te doen aan het onderzoek. Van hen heeft 28% gehoor gegeven aan de oproep en de enquête ingevuld. Middels dit onderzoek wordt inzicht verkregen in de tevredenheid van aanvragers over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten. Naast de ervaringen met de communicatie van het Fonds, wordt ook de mening van aanvragers over verschillende aspecten van een aanvraag per regeling besproken.

82% van de aanvragers is tevreden over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten, waarvan een kwart zelfs ‘zeer tevreden’. Ook onder niet-gehonoreerde aanvragers is het algemene oordeel over het Fonds overwegend positief, ondanks voorstelbare onvrede over het besluit. Men noemt het Fonds professioneel, benaderbaar, betrokken en behulpzaam.

Hoewel ’slechts’ zes op de tien aanvragen worden gehonoreerd, zijn aanvragers tevreden over de procedures; sommigen hebben behoefte aan meer uitleg en efficiëntie.
Om de relatie met de aanvragers te optimaliseren ligt de uitdaging voor het Fonds Podiumkunsten bij vergroten van duidelijkheid, daar waar het gaat om verantwoorden van besluitvorming over aanvragen en werkwijze tijdens aanvraagprocedures, ondersteuning als het gaat om voor- en nazorg bij de aanvragers en tenslotte efficiëntie als het gaat om het proces, dat soms als bureaucratisch wordt ervaren.

Heldere communicatie over verwachtingen, kaders en mogelijkheden verhoogt wederzijds begrip en zal de relatie met de aanvragers versterken. Het Fonds gebruikt de resultaten uit het onderzoek als aanknopingspunt voor verbeteringen en herijking van procedures. De website en de nieuwsbrief van het Fonds Podiumkunsten zijn, ook blijkens het onderzoek, de meest geëigende communicatiemiddelen om hierover met de doelgroep te communiceren.
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Marjet Moorman
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Een van de gehonoreerden Poppodium de Spot met de Dansers | Foto: Bart Grietens
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel | Het verhaal van het verhaal | Foto: Kurt Van der Elst
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden Yorick van Norden
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden ARTVARK saxophone Quartet | Agwa Productions | Foto: Lenny Oosterwijk
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs
Een van de gehonoreerden Slagwerk Den Haag | Foto: Gerrit Schreurs

Eerlijke beloning voor eerlijk werk, dat moet de norm zijn. Maar hoe komen we daar? En wie heeft welke rol? Het Fonds Podiumkunsten heeft daarover advies ingewonnen bij het kennis –en dienstencentrum CAOP. Het advies van het CAOP geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van diverse partijen, waaronder instellingen, financiers en uitvoerenden. Het Fonds gebruikt het advies van het CAOP bij de voorbereidingen op de beleidsperiode 2021-2024.

Een van de gehonoreerden Dianne Verdonk | Foto: Viorica Cernica
Een van de gehonoreerden Dianne Verdonk | Foto: Viorica Cernica
Een van de gehonoreerden Corpo Máquina | Foto: William van der Voort
Een van de gehonoreerden Corpo Máquina | Foto: William van der Voort
meer