6 februari 2019

Anne Faber Stipendium: Aanvraagprocedure 2019 van start


Het Anne Faber Stipendium ondersteunt talentvolle startende zakelijk leiders binnen de podiumkunsten in het verder ontwikkelen van hun leiderschap. Het stipendium wordt vanaf 2018 jaarlijks aan één kandidaat uitgereikt en bedraagt een toelage ter waarde van 15.000 euro voor scholing, coaching, netwerkvorming en een kleine bijdrage in het levensonderhoud. De aanvraagprocedure is nu geopend en loopt tot en met donderdag 28 maart 2019.


Wil je kans maken op het stipendium? Kijk dan hier voor de aanvraagprocedure en voorwaarden voor deelname.

Over Anne en haar ambities
Anne Faber werkte bij Het Huis Utrecht toen zij in het najaar van 2017 door een misdrijf om het leven werd gebracht. Anne wilde directeur of zakelijk leider worden in de culturele sector. De eerste stappen die zij in de theaterwereld (bij Het Huis Utrecht) zette kenmerkten zich door een combinatie van nieuwsgierigheid en eigengereidheid. Kenmerken die een voorbode zijn van een succesvolle loopbaan in de kunstensector.

Het Huis Utrecht wil met het Anne Faber Stipendium de ambitie van Anne voortzetten en een actieve bijdrage leveren aan de loopbaan van de nieuwe zakelijk managers in de culturele sector.

Waarom een stipendium voor zakelijk leiders?
Een zakelijk leider behartigd de zakelijke kant van het artistieke werk van een kunstenaar of gezelschap. Hierdoor kan het artistieke werk en daarmee de kunstenaar zich verder ontwikkelen. De zakelijk leider houdt zich bezig met organisatie en financiering, weet waar kansen liggen en kan deze vertalen naar strategische plannen. Daarnaast bouwt een zakelijk leider aan een goed netwerk, betrekt partners, regelt speelplekken en verbindt publiek aan het werk van de kunstenaar of gezelschap.

Zakelijk leider van de toekomst
De zakelijk leiders van de toekomst zijn in staat om het interne creatieproces van een artistieke organisatie te verbinden met de kansen, wensen en eisen van de buitenwereld. Zij moeten zich staande weten te houden in een veranderende kunstenwereld waarin subsidies schaars en ondernemerschap en netwerkvorming essentieel zijn om een duurzame praktijk op te zetten. Succesvolle kunstenaars en gezelschappen werken vanuit een actueel maatschappelijk en politiek besef. Het werk dat ze maken past niet altijd binnen de bekende genres en wordt steeds vaker buiten de reguliere theaterpraktijk uitgevoerd. Dit vraagt van een zakelijk leider eenzelfde creativiteit, drive en actualiteitsbesef om plannen uitgevoerd te krijgen en een grote mate van ondernemerschap dat verder reikt dan het aanvragen van subsidies.

Het traject
Het uitgangspunt van het Anne Faber Stipendium is ruimte voor ontwikkeling. Deze ontwikkeling richt zich op drie pijlers: vakinhoudelijke ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en netwerkvorming. Met de vraagstelling, leerdoelen en het plan van aanpak van de kandidaat als startpunt wordt er op maat invulling aan het traject gegeven.

Kijk voor meer informatie op de website van Het Huis Utrecht

Eerlijk loon voor eerlijk werk: dat is waar fair pay als één van de pijlers van de Fair Practice Code voor staat. Om fair pay te kunnen realiseren, moeten podiumkunstinstellingen op zoek naar een nieuwe balans tussen omvang van producties, tijd en geld. In bijeenkomsten dit najaar gaan vertegenwoordigers van podiumkunstinstellingen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
Wat betekent fair pay voor de eigen praktijk? Hoe gaat u als werk- of opdrachtgever om met fair pay? Aan welke knoppen kunnen gezelschappen en ensembles draaien? Welke (andere) keuzes kunt u maken om toe te werken naar fair pay?

Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Een van de gehonoreerden Le Guess Who | Foto: Juri Hiensch
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD)
Foto: Festival Deventer op Stelten
Foto: Festival Deventer op Stelten
Video: Robbie van Zoggel
Video: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Foto: Robbie van Zoggel
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto
Aart Strootman en Henriëtte Post. Foto's: Marc Henri Queré

39 podia ontvingen van het Fonds Podiumkunsten de subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP). Met deze subsidievorm beoogt het Fonds de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren, de programmering van kwaliteitsaanbod te bevorderen en het publieksbereik te vergroten.

Foto: Moon Saris
Foto: Moon Saris
meer