15 april 2016

Adonde van los Muertos – Lado A - afsluiter Get Lost 2016


In Adonde van los Muertos – Lado A (Waarheen de doden gaan – Kant A) draait het om de dood. Om precies te zijn de dood in het theater, want hoe geef je in die context – artificieel, herhaalbaar – vorm aan een fenomeen dat zo essentieel en eenmalig is.


Het Argentijnse Grupo Krapp vroeg tien kunstenaars uit de dans, het toneel en de film hun kijk te geven op deze kwestie. In dit deel van het tweeluik uit 2011 bespreken zij het probleem hardop, leggen het aan elkaar en het publiek voor en onderzoeken met de dansers/performers diverse mogelijkheden, in een voorstelling die nu en dan associaties oproept met het werk van Pina Bausch, de keizerin van het Tanztheater. Maar ook met Becketts absurde theater, en een vleugje Shakespeare. Want vat Hamlets monoloog "To be or not to be" eigenlijk de onmogelijkheid om het existentiële raadsel van de dood (en daarmee het leven) te begrijpen, laat staan theatraal te verbeelden, niet treffend samen?

Al die verschillende pogingen leveren krachtige beelden op, waarbij Grupo Krapp in staat blijkt een serieus onderwerp te transformeren in iets volkomen ridicuuls. En omgekeerd.

Speellijst Adonde van los Muertos – Lado A
  • 19 apr 2016 – 20:00 Brugge, Cultuurcentrum
  • 21 apr 2016 – 20:30 Amsterdam, Stadsschouwburg (met inleiding en nagesprek)
  • 22 apr 2016 – 20:00 Utrecht, Stadsschouwburg (met inleiding en nagesprek)
  • 26 apr 2016 – 20:30 Heerlen, Parkstad Limburg Theaters (met inleiding)

Kijk voor meer informatie op getlost-theater.nl

Over Get Lost
Vanaf februari tot en met april kan het Nederlandse publiek weer kennismaken met bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit werelddelen met andere theatertradities. Erasmusprijs-winnaar Frie Leysen selecteerde ditmaal vier voorstellingen uit China, Australië, India en Argentinië: “Ik heb gezocht naar hedendaags theater dat een sterk artistieke taal spreekt, met voelbare urgentie en een maatschappelijke visie. Voorstellingen die in een Europese theatercontext zeer relevant zijn.”

Frie Leysen heeft een naam hoog te houden als voorvechter van vernieuwing in het internationale theater. De noodzaak om Nederlandse toeschouwers nieuwe (theater)ervaringen te brengen is volgens haar heel duidelijk: “Als je de ramen en de deuren dichthoudt, gaat het stinken in je huis. Daarom moet de wind erdoor waaien.”

Get Lost is een gezamenlijk initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Hivos, het Prins Claus Fonds en het VSBFonds.

Eind 2019 heeft het Fonds Podiumkunsten CAOP gevraagd om dialoogsessies te organiseren voor zakelijk leiders van producerende instellingen en festivalorganisaties over fair pay. Doel van de sessies was om het bewustzijn en de kennis over het onderwerp te vergroten.

Vrijdag 14 februari 2020 ontvingen we het treurige nieuws dat pianist, componist en dirigent Reinbert de Leeuw is overleden.

In 2020 start DEN met een archiefdoorlichtingstraject voor podiumkunstinstellingen. DEN begeleidt daarbij veertien deelnemers met het in kaart brengen en duurzaam organiseren van het eigen archief. Het traject vraagt een tijdsinvestering van 80 uur en vindt in 2020 twee keer plaats, in het voorjaar en in het najaar. Voor deelnemers is een financiële tegemoetkoming beschikbaar.

Een van de gehonoreerde projecten Xclusiv Company
Een van de gehonoreerde projecten Xclusiv Company
nieuws 05 feb '20

Beleidsplan 2021 - 2024

Overweegt u een aanvraag in te dienen voor een meerjarige festivalsubsidie voor de periode 2021-2024? Kijk op meerjarig.fondspodiumkunsten.nl voor ons overzicht van veelgestelde vragen.

Foto: Tetsuro Miyazaki
Foto: Tetsuro Miyazaki
nieuws 22 jan '20

Fast Forward 2 van start

Sacré Printemps, Hafiz Dhaou en Aïcha M’barek, festival On Marche. Foto: J. van Belle
Sacré Printemps, Hafiz Dhaou en Aïcha M’barek, festival On Marche. Foto: J. van Belle
meer