NL / EN

vr. 15 april 2016

Adonde van los Muertos – Lado A - afsluiter Get Lost 2016

In Adonde van los Muertos – Lado A (Waarheen de doden gaan – Kant A) draait het om de dood. Om precies te zijn de dood in het theater, want hoe geef je in die context – artificieel, herhaalbaar – vorm aan een fenomeen dat zo essentieel en eenmalig is.


Het Argentijnse Grupo Krapp vroeg tien kunstenaars uit de dans, het toneel en de film hun kijk te geven op deze kwestie. In dit deel van het tweeluik uit 2011 bespreken zij het probleem hardop, leggen het aan elkaar en het publiek voor en onderzoeken met de dansers/performers diverse mogelijkheden, in een voorstelling die nu en dan associaties oproept met het werk van Pina Bausch, de keizerin van het Tanztheater. Maar ook met Becketts absurde theater, en een vleugje Shakespeare. Want vat Hamlets monoloog "To be or not to be" eigenlijk de onmogelijkheid om het existentiële raadsel van de dood (en daarmee het leven) te begrijpen, laat staan theatraal te verbeelden, niet treffend samen?

Al die verschillende pogingen leveren krachtige beelden op, waarbij Grupo Krapp in staat blijkt een serieus onderwerp te transformeren in iets volkomen ridicuuls. En omgekeerd.

Speellijst Adonde van los Muertos – Lado A
  • 19 apr 2016 – 20:00 Brugge, Cultuurcentrum
  • 21 apr 2016 – 20:30 Amsterdam, Stadsschouwburg (met inleiding en nagesprek)
  • 22 apr 2016 – 20:00 Utrecht, Stadsschouwburg (met inleiding en nagesprek)
  • 26 apr 2016 – 20:30 Heerlen, Parkstad Limburg Theaters (met inleiding)

Kijk voor meer informatie op getlost-theater.nl

Over Get Lost
Vanaf februari tot en met april kan het Nederlandse publiek weer kennismaken met bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit werelddelen met andere theatertradities. Erasmusprijs-winnaar Frie Leysen selecteerde ditmaal vier voorstellingen uit China, Australië, India en Argentinië: “Ik heb gezocht naar hedendaags theater dat een sterk artistieke taal spreekt, met voelbare urgentie en een maatschappelijke visie. Voorstellingen die in een Europese theatercontext zeer relevant zijn.”

Frie Leysen heeft een naam hoog te houden als voorvechter van vernieuwing in het internationale theater. De noodzaak om Nederlandse toeschouwers nieuwe (theater)ervaringen te brengen is volgens haar heel duidelijk: “Als je de ramen en de deuren dichthoudt, gaat het stinken in je huis. Daarom moet de wind erdoor waaien.”

Get Lost is een gezamenlijk initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Hivos, het Prins Claus Fonds en het VSBFonds.

meer nieuws

De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.

nieuws - 12 jan 2018

Vacature secretaris theater

Wij zoeken een ervaren persoon op het gebied van theater met een goede pen en een strategisch-analytische blik.

De subsidie kleinschalige en incidentele programmering (SKIP) heeft als doel bij te dragen aan een gevarieerd podiumkunstenaanbod in Nederland. Het grote aantal aanvragen hiervoor bewijst dat er behoefte is aan ondersteuning van een gevarieerd aanbod op diverse locaties voor een breed publiek. Om aan deze behoefte verder tegemoet te komen heeft het Fonds Podiumkunsten besloten om met extra beschikbare middelen voor de aangewezen podia in 2018 en 2019 het budget op te hogen naar €1.5 miljoen. Het maximale subsidiebedrag per podium per categorie wordt met 10 procent verhoogd. Het Fonds verwacht niet dat er meer voorstellingen of concerten zullen worden geprogrammeerd met het extra budget. Podia krijgen op deze manier meer ruimte om redelijke vergoedingen te verstrekken aan gezelschappen en ensembles.

De subsidie Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland (via snelloket) van het Fonds Podiumkunsten is zeer populair. Vanwege de grote hoeveelheid goede aanvragen is het budget, helaas nog voor het einde van het jaar, vergeven. Het is vanaf nu niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen hiervoor.

"Zet stedelijke regio’s centraler in het cultuurbeleid. Zij zijn goed in staat om hun culturele voorzieningen af te stemmen op de samenstelling en behoeften van de bevolking, en op de aanwezige maatschappelijke en economische infrastructuur." Dat schrijft de Raad voor Cultuur in zijn verkenning ‘Cultuur voor stad, land en regio’. Met de opname van een regionale culturele infrastructuur in het landelijke cultuurbestel wil de raad dat er meer erkenning en financiering komt voor het culturele aanbod in de regio.

meer