wo. 6 maart 2019

Actieplan Cultuur & Creatief Inclusief

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.


Wat is cultuur & creatief inclusief?
Cultuur verbindt en verrijkt, ongeacht de verschillen op grond van sekse, etniciteit, klasse, nationaliteit, leeftijd, en seksuele voorkeur. Een deel van het potentiële publiek voelt zich nu nog niet aangetrokken tot het culturele aanbod. En een deel van de arbeidsmarkt kiest niet snel voor een loopbaan in de cultuursector. Culturele instellingen missen zo de kans op nieuw publiek, andere collega’s en een prachtige, inclusieve cultuur binnen de eigen organisatie. Een cultuur die past bij deze tijd en die duurzaam is.

Actiepunten
• Een landelijke campagne die uitmondt in het congres Beeld&Storm met de uitreiking van de &Award voor een baanbrekend initiatief op het gebied van inclusiviteit.

• Het bieden van tools, zoals de digitale scan Inclusiviteit en ontsluiten trainingsaanbod en informatie.

• Het vernieuwen van de Code Culturele Diversiteit. Je kunt helpen door deze enquête. Deadline voor de inzending is 1 april.

Meer informatie over het Actieplan Cultuur en Creatief Inclusief is hier te lezen.
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
Jetse Batelaan en Marcus Dross | Foto: Michiel Landeweerd
meer