di. 4 maart 2014
Foto: Mongi Aouinet
Foto: Mongi Aouinet

20 maart première Laaroussa uit Tunesië

De voorstelling Laaroussa van broer en zus Sofiane en Selma Ouissi gaat 20 maart in première in Utrecht en is daarna nog in het hele land te zien. Het is de vierde en laatste voorstelling dit seizoen van het programma Ervaar daar hier Theater waarin Erasmusprijswinnaar Frie Leysen ons kennis laat maken met dans en theater uit niet-westerse landen.


Broer en zus Sofiane en Selma Ouissi zijn opgeleid aan de dansacademie in Tunis. Hun producties enten ze op het dagelijks leven en daarmee groeiden ze uit tot twee belangrijke choreografen in de hedendaagse Arabische dansscene.

Voor Laaroussa verbleven zij lange tijd in het Tunesische dorp Sejnane om de bewoners te ontmoeten en hun kunstnijverheid te leren kennen. De vrouwen van het dorp zijn creatieve pottenbaksters, een vaardigheid die moeders op dochters overdragen. Hun handen hakken stenen, mengen kleurpigmenten en kneden klei tot schalen en sculpturen.
Die bewegingen plaatst het choreografenduo op het toneel in een nieuwe context. Door ze te herhalen, te vertragen, te variëren en met muziek te combineren ontstaat een abstracte, nauwgezette en fascinerende compositie. Zo transformeert een vrouwenambacht tot een minimalistische choreografie, die zich op een bijna bezwerende manier door de tijd beweegt.
Achter de twee dansers zijn de vrouwen van Sejnane op het witte doek te zien. Zij worden door ons bekeken en kijken vanaf het scherm naar ons. Daardoor ontstaat een Ouissi-universum dat verschillende plaatsen en tijden bij elkaar brengt. De eigentijdse handendans leidt ons naar het hier-en-nu en tegelijkertijd naar de bron van inspiratie, de vrouwen ver van ons vandaan.

Laaroussa is een dansante tegenhanger van een tijdsgeest waardoor op hoog tempo veel verandert of verdwijnt. Zestig minuten lang delen we onze tijd en ruimte met een groep wereldburgers in de knel. Deze dans laat ons stilstaan bij een wereld waarin handgemaakt keramiek verdrongen wordt door plastic prefabproducten. De wereld waarin lenterevoluties gericht op vrijheid en democratie omslaan in vernietigend religieus geweld.

Als Sofiane en Selma Ouissa de bewegingen van deze vrouwen voor onze ogen uitvoeren worden wij getuigen. Dat is wat deze bevlogen choregrafen bedoelen met kunst maken die iets toevoegt aan de wereld.

Speellijst
20 maart – Stadsschouwburg Utrecht
22 maart – Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
25 maart – Oosterpoort, Groningen
27 maart – Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
29 maart – Frascati Theater, Amsterdam
01 april – Theater aan het Spui, Den Haag
02 april – Rotterdamse Schouwburg
clPrbdiyAXI
nieuws 15 mrt '19

Jaarverslag 2018

Het Fonds Podiumkunsten gaat de komende maanden met aanvragers in gesprek over de nieuwe meerjarige regeling voor de periode 2021-2024. Er zijn daarvoor drie focusgroepen samengesteld. Hieraan nemen zowel bestaande als nieuwe aanvragers deel. Het Fonds wil hun input gebruiken bij het vaststellen van de kaders voor de meerjarige subsidies in de komende beleidsperiode.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur. Het doel van het actieplan is het creëren van een sterke, toekomstbestendige cultuursector.

vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
vlnr: Piet Menu, Annemieke Keurentjes, Martijn Buser, Samuel Wuersten, Guy Coolen, Jolanda Spoel, Viktorien van Hulst, Rakesh Kanhai
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag
Kate Moore bij de uitreiking van de prijs in 2017 tijdens het festival Dag in de Branding | Foto: Rob Hogeslag

Welke ervaringen zijn er in de culturele en creatieve sector met honorariumrichtlijnen? Met deze vraag heeft onderzoeker Henk Vinken (HTH Research) een eerste rondgang gemaakt. Van auteurs tot componisten en van musici tot cultuureducatie zijn adviestarieven in omloop. In het kader van de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector onderzoekt Henk Vinken of en hoe richtlijnen leiden tot betere uitbetaling van zelfstandigen.

meer