NL / EN

do. 3 april 2014

Dienstverlenings­onderzoek

Aanvragers ervaren het Fonds Podiumkunsten als een professionele publieke subsidieverstrekker met betrokken medewerkers en in de basis goede aanvraagprocedures; heldere communicatie over kaders en mogelijkheden is essentieel. Dat blijkt uit een uitgebreid dienstverleningsonderzoek dat het Fonds heeft laten uitvoeren door Blauw Research.


In januari zijn alle aanvragers, die in 2012 of 2013 een subsidieverzoek hebben ingediend bij het Fonds Podiumkunsten, gevraagd mee te doen aan het onderzoek. Van hen heeft 28% gehoor gegeven aan de oproep en de enquête ingevuld. Middels dit onderzoek wordt inzicht verkregen in de tevredenheid van aanvragers over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten. Naast de ervaringen met de communicatie van het Fonds, wordt ook de mening van aanvragers over verschillende aspecten van een aanvraag per regeling besproken.

82% van de aanvragers is tevreden over de dienstverlening van het Fonds Podiumkunsten, waarvan een kwart zelfs ‘zeer tevreden’. Ook onder niet-gehonoreerde aanvragers is het algemene oordeel over het Fonds overwegend positief, ondanks voorstelbare onvrede over het besluit. Men noemt het Fonds professioneel, benaderbaar, betrokken en behulpzaam.

Hoewel ’slechts’ zes op de tien aanvragen worden gehonoreerd, zijn aanvragers tevreden over de procedures; sommigen hebben behoefte aan meer uitleg en efficiëntie.
Om de relatie met de aanvragers te optimaliseren ligt de uitdaging voor het Fonds Podiumkunsten bij vergroten van duidelijkheid, daar waar het gaat om verantwoorden van besluitvorming over aanvragen en werkwijze tijdens aanvraagprocedures, ondersteuning als het gaat om voor- en nazorg bij de aanvragers en tenslotte efficiëntie als het gaat om het proces, dat soms als bureaucratisch wordt ervaren.

Heldere communicatie over verwachtingen, kaders en mogelijkheden verhoogt wederzijds begrip en zal de relatie met de aanvragers versterken. Het Fonds gebruikt de resultaten uit het onderzoek als aanknopingspunt voor verbeteringen en herijking van procedures. De website en de nieuwsbrief van het Fonds Podiumkunsten zijn, ook blijkens het onderzoek, de meest geëigende communicatiemiddelen om hierover met de doelgroep te communiceren.

dienstverleningsonderzoekFondsPodiumkuns.pdf

meer publicaties

publicaties - 14 mrt 2017

Jaarverslag 2016

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016.

Het Fonds Podiumkunsten heeft de internationaliseringsregeling extern laten evalueren.

Bekijk de pdf van het gedrukte boekje met de adviezen van de meerjarige activiteitensubsidie 2017-2020.

publicatie/i_034/jaarverslagoostwestthuisnietbestnbefotog.jpg
publicaties - 15 mrt 2016

Jaarverslag 2015

publicaties - 01 feb 2016

Beleidsplan 2017– 2020

'Vitale Verbindingen' is de titel van het Beleidsplan 2017-2020.Het plan laat zien hoe we ons inzetten voor een gezonde podiumkunstensector; een die laat zien hoe vitaal de verbinding is tussen het Nederlandse publiek en hún podiumkunsten.

Het kwantitatieve deel van het onderzoek naar de meerjarige regeling, dat Fonds Podiumkunsten begin dit jaar over 2013 liet doen, is herhaald met de cijfers van 2014. Uit het onderzoek blijkt dat op dit vlak 2014 geen heel ander beeld geeft dan 2013.

publicaties - 24 jun 2015

Supplement Fonds on Tour

We vonden het belangrijk verschillende perspectieven actief te betrekken bij onze beleidsvoorbereiding. Dit supplement is de weerslag van verhitte discussies, enthousiaste pleidooien en nieuwe inzichten.

Het Fonds Podiumkunsten heeft zijn meerjarige regeling tegen het licht gehouden door gesprekken te voeren met alle meerjarige instellingen en een onderzoek te laten doen door de Erasmus Universiteit. Dit heeft geleid tot een rapportage.

publicatie/i_027/thedogdaysareovercopyrightcocoduivenvoor.jpg
publicaties - 04 mrt 2015

Jaarverslag 2014

meer