Winnaars ijzeren podiumdieren 2014 bekend

19 januari 2015
nws.549.ijzerenpodiumdier.webp

Afgelopen weekend zijn de IJzeren Podiumdieren 2014 uitgereikt: beste directeur is Geert van Itallie van de Melkweg, beste programmeur is Bob van Heur van Le Guess Who?, beste podium is Patronaat, beste festival is Le Guess Who? en beste marketeer is Joris Holter van Doornroosje & Merleyn. Het IJzeren Podiumdier is een peer to peer vakprijs in de poppodium en -festival industrie en wordt sinds 1997 jaarlijks uitgereikt door de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF).
Alle prijswinnaars worden ondersteund door het Fonds Podiumkunsten. De Melkweg ontvangt subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP), Le Guess Who? ontvangt subsidie bestaand festival, Patronaat is een kernpodium binnen de subsidie programmering podium popmuziek, Doornroosje ontvangt ook subsidie reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP) en Merleyn is een kernpodium binnen de subsidie programmering podium popmuziek.


Beste directeur: Geert van Itallie, Melkweg (Amsterdam)
Uit de motivatie: "Van Itallie heeft de durf om bij de Melkweg echt iets te veranderen. Hij heeft goede ideeën en visie op talentontwikkeling en belangwekkende programmering. Van Itallie kijkt niet alleen naar Amsterdam, maar voelt ook verantwoordelijkheid voor de gehele popsector, getuige al zijn nevenfuncties."

Beste programmeur: Bob van Heur, Le Guess Who? (Utrecht)
Uit de motivatie: "Le Guess Who was in 2014 het meest spraakmakende festival met een zeer spannend programma. Van Heur heeft zich een waar visionair getoond in het mede samenstellen van het programma."

Beste festival: Le Guess Who? (Utrecht)
Uit de motivatie: "De programmering en positionering van Le Guess Who? wordt ieder jaar sterker. Met de zaalmogelijkheden van TivoliVredenburg en het laagdrempelige Le Mini Who? is Le Guess Who? uitgegroeid tot een volwaardig indoorfestival."

Beste podium: Patronaat (Haarlem)
Uit de motivatie: "Patronaat is onderscheidend, denkt out-of-the-box en weet zich als een van de weinige podia in Noord-Holland een stevige positie te verwerven in het verzorgingsgebied van Amsterdam.’ ‘Patronaat presenteert met succes een veelzijdig en vernieuwend programma in een tijd waar menig podium op safe speelt."

Beste marketeer: Joris Holter, Doornroosje & Merleyn (Nijmegen)
Uit de motivatie: "Holter is een inventief, creatief en vooral een inspirerend marketeer. Hij neemt ‘evidence-based’ beslissingen en laat zich niet sturen door emoties. Een duizendpoot die met vaardigheid en souplesse negenennegentig zaken tegelijk doet. Dat in een bewogen jaar, waarin de verhuizing van Doornroosje publicitair vlekkeloos is verlopen."

Daarnaast zijn er twee Lifetime Achievements Awards uitgereikt. Dit jaar gaan die naar Frans Goossens (Melkweg, Amsterdam en Amsterdam Roots Festival) en Wim Westerveld (Music Meeting en Chazz! Agency, Nijmegen). Goossens en Westerveld zijn twee pioniers van de programmering van niet-westerse muziek in Nederland.
Foto: ©Maarten Nauw, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
Foto: ©Maarten Nauw, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
Kalpanarts & Matangi - Breathe | Foto: © Bowie Verschuuren
Kalpanarts & Matangi - Breathe | Foto: © Bowie Verschuuren
Nieuws 14 maart 2024

Jaarverslag 2023

Foto: © Claudia Hansen
Foto: © Claudia Hansen