NL / EN

wo. 11 mei 2016

nieuws/i_684/parsifalthegame450x600.jpg
Parsifal - The Game, door Arlon Luijten en CLUB GEWALT (Operadagen Rotterdam)

Rotterdam weer even wereldcentrum muziek(theater)

Rotterdam maakt zich op voor Operadagen Rotterdam en Classical:NEXT 2016. Tijdens deze internationaal vermaarde evenementen zorgen onze collega's van Dutch Performing Arts ervoor dat buitenlandse gedelegeerden Nederlandse voorstellingen en concerten kunnen zien en in contact komen met hun makers.


Operadagen Rotterdam (20 t/m 29 mei) biedt dit jaar weer spraakmakende opera's en muziektheater uit binnen- en buitenland. Overal in de stad zijn voorstellingen te zien, niet alleen op de grote podia maar ook op verrassende locaties – zoals de huiskamers bij mensen thuis. De niet-dogmatische aanpak is inmiddels uitgegroeid tot hét kenmerk van het festival – bezoekers laten zich graag verrassen door uiteenlopend en kwalitatief hoogstaand aanbod. Dat geldt ook voor de vele buitenlandse bezoekers, gasten en muziektheaterprogrammeurs die Operadagen Rotterdam zien als een plek waar ze nieuwe talenten kunnen ontdekken.

Rotterdam huisvest gelijktijdig ook Classical:NEXT (25 t/m 28 mei), het internationale forum dat verschillende stromingen binnen de klassieke muziek samenbrengt – ter bevordering van kennisuitwisseling en de ontwikkeling van klassieke en hedendaagse muziek. Sinds de eerste editie in 2012 hebben al 3.000 muziekprofessionals van meer dan 1.000 gezelschappen uit meer dan 40 landen deelgenomen. Het is daarmee 's uitgegroeid tot 's werelds belangrijkste bijeenkomst voor professionals in de klassieke muziek.

Diverse Nederlandse makers grijpen Classical:Next en Operadagen Rotterdam aan om hun repertoire internationaal onder de aandacht te brengen. Dutch Performing Arts ondersteunt ze daarbij met een speciaal programma gericht op de professionele internationale bezoekers. Naast de voorstellingen tijdens Operadagen Rotterdam kunnen gedelegeerden Nederlandse showcases zien tijdens de openingsceremonie van Classical:NEXT en Lunch with the Residents. Daarnaast is er gelegenheid om de Nederlandse makers te ontmoeten op het Dutch Pavillion en tijdens de verschillende netwerkbijeenkomsten.

Kijk voor meer informatie op www.operadagenrotterdam.nl en www.classicalnext.com

meer nieuws

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

Het Fonds Podiumkunsten is op zoek naar drie nieuwe collega's: twee op kwaliteit gerichte subsidieconsulenten met een vaardige pen en één charismatische senior-beleidsadviseur met passie voor de podiumkunsten. In totaal zijn er 51 medewerkers werkzaam bij het Fonds onder leiding van de directeur (RvB).

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Dagmar Slagmolen. Zij maakt met Oorkaan muziekvoorstellingen voor kinderen en heeft een soulmate gevonden in het Noorse muziektheater Rikskonsertene. In Oslo werkt zij samen met Matias Hilmar Iversen die net als Dagmar gelooft dat kinderen door muziek de wereld beter leren begrijpen. Samen ontwikkelen zij een project met allround kunstenaar Andres Ljones en het project Verklärte Nacht met het Noors Kamerorkest en Kulturtanken.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

Afgelopen woensdag organiseerde het Fonds Podiumkunsten een bijeenkomst waar ensembles en podia zich gezamenlijk bogen over de toekomst van de ensemblesector.

meer