NL / EN

wo. 7 december 2016

nieuws/i_720/robvandelaar.jpg

Rob van de Laar ontvangt Nederlandse Muziekprijs

Hoornist Rob van de Laar ontvangt op woensdag 4 januari 2017 in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht uit handen van Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Nederlandse Muziekprijs. De prijs wordt uitgereikt tijdens het nieuwjaarsconcert van philharmonie zuidnederland in de Papyruszaal. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die door het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.


Rob van de Laar (1987) sloot in 2009 zijn studie af aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Herman Jeurissen. Rob vervolgde zijn studie bij Wolfgang Vladar aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst in Wenen. Van 2008 tot 2013 maakte hij deel uit van het Residentie Orkest en hij vervolgde zijn loopbaan bij het Gelders Orkest. Vanaf juni 2016 is hij solo hoornist van het Mozarteumorchester Salzburg. Als solo hoornist remplaceert hij bij verschillende orkesten en ensembles. Als solist speelde hij onder meer met het Brabants Orkest, de philharmonie zuidnederland, Het Gelders Orkest en de Anhaltische Philharmonie Dessau. Rob heeft een grote voorliefde voor de kamermuziek en speelde op diverse nationale en internationale festivals.

Uit het commissierapport van de adviescommissie Nederlandse Muziekprijs: "De commissie was al bij zijn auditie onder de indruk van het vakmanschap van zijn spel en de vanzelfsprekendheid waarmee hij lange, lyrische en vloeiende lijnen realiseert. Het is dan ook duidelijk voor haar dat deze kenmerken sinds zijn auditie verder zijn ontwikkeld. (…) De (soms onderbelichte) mogelijkheden van de hoorn worden door hem -in verrassende programmacombinaties - onderzocht en voor het voetlicht gebracht."

Rob van de Laar voert als solist het eerste hoornconcert van Richard Strauss (opus 11) uit. Het werk werd in 1882 geschreven en heeft drie delen (Allegro, Andante, Allegro) die aansluitend op elkaar worden gespeeld. Aan het concert werken mee: Rob van de Laar (hoorn), philharmonie zuidnederland en dirigent Lukasz Borowicz. In januari 2017 verschijnt het eerste album van Rob van de Laar: ‘Heartfelt – Romantic works for Horn’.

Musici en vocalisten kunnen op basis van een auditie in aanmerking komen voor het uitgebreide ontwikkelingstraject dat voorafgaat aan de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs. Kandidaten volgen een traject op maat waarbij hun internationale potentie tot ontwikkeling komt. Ze krijgen een mentor toegewezen en werken met de beste musici en coaches in binnen- en buitenland. Niet alleen muzikale ontwikkeling, maar ook pr/marketing en carrièreplanning kunnen onderdeel uitmaken van het traject. Als de kandidaat volgens de Adviescommissie Nederlandse Muziekprijs een positieve ontwikkeling heeft getoond, adviseert zij om de Nederlandse Muziekprijs toe te kennen.

De Nederlandse Muziekprijs bestaat dit seizoen 35 jaar en Rob van de Laar is de 30ste musicus die de prijs ontvangt. Eerdere prijswinnaars van de Nederlandse Muziekprijs waren onder andere harpisten Gwyneth Wentink (2007), Lavinia Meijer (2009) en Remy van Kesteren (2016), pianist Hannes Minnaar (2016), contrabassist Rick Stotijn (2012), bariton Henk Neven, gitarist Izhar Elias, blokfluitist Erik Bosgraaf, saxofonist Ties Mellema (allen 2010), violisten Liza Ferschtman (2006) en Janine Jansen (2003), de cellisten Pieter Wispelwey (1992) en Quirine Viersen (1994).

Meer informatie op: robvdlaar.com

meer nieuws

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

Het Fonds Podiumkunsten is op zoek naar drie nieuwe collega's: twee op kwaliteit gerichte subsidieconsulenten met een vaardige pen en één charismatische senior-beleidsadviseur met passie voor de podiumkunsten. In totaal zijn er 51 medewerkers werkzaam bij het Fonds onder leiding van de directeur (RvB).

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Dagmar Slagmolen. Zij maakt met Oorkaan muziekvoorstellingen voor kinderen en heeft een soulmate gevonden in het Noorse muziektheater Rikskonsertene. In Oslo werkt zij samen met Matias Hilmar Iversen die net als Dagmar gelooft dat kinderen door muziek de wereld beter leren begrijpen. Samen ontwikkelen zij een project met allround kunstenaar Andres Ljones en het project Verklärte Nacht met het Noors Kamerorkest en Kulturtanken.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

Afgelopen woensdag organiseerde het Fonds Podiumkunsten een bijeenkomst waar ensembles en podia zich gezamenlijk bogen over de toekomst van de ensemblesector.

meer