NL / EN

do. 24 oktober 2013

nieuws/i_407/photoes_of_Reading_11.jpg

Reading van Paper Tiger in Nederland te zien

Van 9 tot 30 november is de voorstelling 'Reading' van Paper Tiger Theater Studio in Nederland te zien. Dit is de tweede voorstelling dit seizoen van Ervaar daar hier Theater; een serie van vier bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit regio’s met theatertradities waarmee het Nederlandse publiek niet of nauwelijks bekend is.


Lange tijd stond Chinees theater gelijk aan traditioneel theater, en dan alleen van het soort dat de goedkeuring van de communistische partij kon wegdragen. Daarin is de laatste jaren verandering gekomen. Voorzichtig, maar onstuitbaar, zijn nieuwe, onafhankelijke gezelschappen opgericht waar experiment en maatschappelijke kritiek niet wordt geschuwd. Paper Tiger Theater Studio uit Beijing is daar een van.

Opgericht in 1997 presenteert het voorstellingen waar versteende theaterwetten met frisse energie aan mootjes worden gehakt en het experiment bloeit. In Reading ('declameren') mixt regisseur en mede-oprichter Tian Gebing bijvoorbeeld mime, dans en voordracht op een manier die wel iets wegheeft van ons 'postmoderne' theater: de vijf dansers/acteurs lezen teksten voor die in de verste verte niet voor het theater zijn bedoeld – uittreksels uit het geboorteregister, wetsartikelen, linguïstische essays, een gids voor zwangere vrouwen – en die ook geen relatie tot de beweging hebben, wat tot merkwaardige, soms komische botsingen tussen lichaam en woord leidt.

Een bevrijding, wat Tian betreft, die werd opgeleid aan de prestigieuze toneelacademie van Beijing en daar een hartgrondige afkeer ontwikkelde van, onder andere, de eindeloze teksten waarin helden van de Culturele Revolutie werden vereerd. Tekst en voordracht voelden voor hem als een gevecht waardoor hij zich fysiek beperkt voelde. Tijd voor een confrontatie. In Reading is het, zegt Tian, “alsof totale vreemdelingen plots aan elkaar worden vastgeketend.” Taal transformeert tot rondslingerend afval dat uiteindelijk samensmelt met de bewegingen van een voortdurend veranderend en vervormend lichaam. Het publiek is getuige van “de dood van de taal”.

Speelschema
09-11-2013 Theater Frascati, Amsterdam
14-11-2013 Rotterdamse Schouwburg
16-11-2013 Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
19-11-2013 Theater aan het Spui, Den Haag
21-11-2013 Oosterpoort, Groningen
26-11-2013 Parkstad Limburg Theaters, Heerlen
30-11-2013 Stadsschouwburg Utrecht

Kijk voor meer informatie op ervaardaarhier.nl

Ervaar daar hier Theater is een initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, Hivos en Prins Claus Fonds

meer nieuws

Afgelopen woensdag organiseerde het Fonds Podiumkunsten een bijeenkomst waar ensembles en podia zich gezamenlijk bogen over de toekomst van de ensemblesector.

nieuws - 14 mrt 2017

Jaarverslag 2016 gereed

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016. Heeft u interesse in een papieren versie? Stuur dan een mailtje naar communicatie@fondspodiumkunsten.nl en wij sturen u een exemplaar.

Kent u een bijzonder werk van een Nederlandse componist dat in 2015 of 2016 in première is gegaan en in aanmerking zou moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017? Dan horen wij dat graag van u via onderstaand formulier. De deadline voor aanmelden is maandag 27 maart 2017. Begin juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt.

Binoq Atana en Cultuur en Ondernemen organiseren opnieuw samen een Crash Course Cultureel Ondernemerschap. De cursus bestaat uit vier modules en begint op 7 maart 2017.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Itamar Serussi, huischoreograaf van het Scapino Ballet. In het Fast Forward-traject werkt hij samen met artistiek leider Roberto Casarotto van Balleto di Roma in Italië. Ze praten over de voorstelling die Itamar bij bij Balleto di Roma maakte. En over zijn ultieme droom: een eigen dansgezelschap.

meer