NL / EN

do. 9 februari 2017

nieuws/i_739/dsc02748klein.jpg
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Minder Nederlands poptalent op grote podia

Nederlands poptalent wordt steeds minder geprogrammeerd op de grote podia. (*) Bij deze podia is de financiële druk ook het meest toegenomen. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door APE Public Economics in opdracht van het Fonds Podiumkunsten en de Popcoalitie. Dit onderzoek is vandaag door de wethouder van cultuur van de gemeente Tilburg, Marcelle Hendrickx, aan de minister van OCW, Jet Bussemaker overhandigd.


In een brief aan de Tweede Kamer sprak de minister vorig jaar haar zorg uit over de doorstroming van Nederlands poptalent op de podia. Hogere kosten en lagere inkomsten zouden het voor de podia steeds risicovoller maken om aanstormend talent te programmeren, hoewel ze dat wel als hun opdracht zien. Op verzoek van de minister hebben het Fonds Podiumkunsten en de Popcoalitie dit laten uitzoeken.

Uit het onderzoek blijkt dat er inderdaad minder concerten van Nederlands talent worden geprogrammeerd, maar dit effect is alleen waarneembaar bij de grote podia en niet bij de kleine en middelgrote. De grote podia hebben sterk te lijden gehad van scherp gedaalde horeca-inkomsten en fors gestegen huisvestingslasten terwijl de subsidies gelijk zijn gebleven of zelfs gedaald. Bij nieuwe of verbouwde podia wijken de cijfers af maar ook zij hebben te maken met een veel duurdere exploitatie waardoor zalen zo goed als uitverkocht moeten zijn om uit de kosten te komen. Podia proberen de risico´s te beperken door minder risicovol te programmeren en meer gebruik te maken van vrijwilligers in plaats van betaald, professioneel personeel. Soms worden risico´s ook afgedekt door geen of lage gages aan de artiest te betalen. De onderzoekers adviseren om nader onderzoek te doen naar de gages voor aanstormend talent.

Ook adviseren ze de overheden om in de beleidsontwikkeling veel meer de hele keten van de talentontwikkeling in ogenschouw te nemen en te stimuleren en niet alleen te kijken naar het maken van vlieguren op de podia. Muziekscholen, sociale media, lokale poporganisaties, festivals en opleidingen spelen evenzeer een rol in de talentontwikkeling. De verschillende overheden die nu elk verantwoordelijk zijn voor een deel van de popmuziek zouden ook meer gezamenlijk moeten kijken hoe de keten het beste kan worden ondersteund.

(*) Het gaat om concerten van poptalent dat heeft deelgenomen aan Eurosonic/Noorderslag en de Popronde in de periode 2006-2015.

Rapport: Talentontwikkeling en de poppodia

meer nieuws

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Afgelopen woensdag organiseerde het Fonds Podiumkunsten een bijeenkomst waar ensembles en podia zich gezamenlijk bogen over de toekomst van de ensemblesector.

nieuws - 14 mrt 2017

Jaarverslag 2016 gereed

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016. Heeft u interesse in een papieren versie? Stuur dan een mailtje naar communicatie@fondspodiumkunsten.nl en wij sturen u een exemplaar.

Kent u een bijzonder werk van een Nederlandse componist dat in 2015 of 2016 in première is gegaan en in aanmerking zou moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017? Dan horen wij dat graag van u via onderstaand formulier. De deadline voor aanmelden is maandag 27 maart 2017. Begin juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt.

Binoq Atana en Cultuur en Ondernemen organiseren opnieuw samen een Crash Course Cultureel Ondernemerschap. De cursus bestaat uit vier modules en begint op 7 maart 2017.

meer