NL / EN

do. 9 februari 2017

nieuws/i_739/dsc02748klein.jpg
Vlnr: Maartje Gielen, Aad Hogervorst, Marcelle Hendrickx, Jet Bussemaker, Jan van der Plas, Henriette Post (foto: Jutha Bakker)

Minder Nederlands poptalent op grote podia

Nederlands poptalent wordt steeds minder geprogrammeerd op de grote podia. (*) Bij deze podia is de financiële druk ook het meest toegenomen. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door APE Public Economics in opdracht van het Fonds Podiumkunsten en de Popcoalitie. Dit onderzoek is vandaag door de wethouder van cultuur van de gemeente Tilburg, Marcelle Hendrickx, aan de minister van OCW, Jet Bussemaker overhandigd.


In een brief aan de Tweede Kamer sprak de minister vorig jaar haar zorg uit over de doorstroming van Nederlands poptalent op de podia. Hogere kosten en lagere inkomsten zouden het voor de podia steeds risicovoller maken om aanstormend talent te programmeren, hoewel ze dat wel als hun opdracht zien. Op verzoek van de minister hebben het Fonds Podiumkunsten en de Popcoalitie dit laten uitzoeken.

Uit het onderzoek blijkt dat er inderdaad minder concerten van Nederlands talent worden geprogrammeerd, maar dit effect is alleen waarneembaar bij de grote podia en niet bij de kleine en middelgrote. De grote podia hebben sterk te lijden gehad van scherp gedaalde horeca-inkomsten en fors gestegen huisvestingslasten terwijl de subsidies gelijk zijn gebleven of zelfs gedaald. Bij nieuwe of verbouwde podia wijken de cijfers af maar ook zij hebben te maken met een veel duurdere exploitatie waardoor zalen zo goed als uitverkocht moeten zijn om uit de kosten te komen. Podia proberen de risico´s te beperken door minder risicovol te programmeren en meer gebruik te maken van vrijwilligers in plaats van betaald, professioneel personeel. Soms worden risico´s ook afgedekt door geen of lage gages aan de artiest te betalen. De onderzoekers adviseren om nader onderzoek te doen naar de gages voor aanstormend talent.

Ook adviseren ze de overheden om in de beleidsontwikkeling veel meer de hele keten van de talentontwikkeling in ogenschouw te nemen en te stimuleren en niet alleen te kijken naar het maken van vlieguren op de podia. Muziekscholen, sociale media, lokale poporganisaties, festivals en opleidingen spelen evenzeer een rol in de talentontwikkeling. De verschillende overheden die nu elk verantwoordelijk zijn voor een deel van de popmuziek zouden ook meer gezamenlijk moeten kijken hoe de keten het beste kan worden ondersteund.

(*) Het gaat om concerten van poptalent dat heeft deelgenomen aan Eurosonic/Noorderslag en de Popronde in de periode 2006-2015.

Rapport: Talentontwikkeling en de poppodia

meer nieuws

Als senior beleidsadviseur werk je direct onder de Raad van Bestuur en nauw samen met de inhoudelijke specialisten (secretarissen) van het Fonds. Het Fonds voert niet alleen het beleid uit dat in nauwe samenspraak met het ministerie van OCW is opgesteld, maar levert ook actief een bijdrage aan nog te ontwikkelen beleid. Het Fonds vindt het belangrijk dat dit gebeurt op basis van deskundigheid. Daarom denkt het Fonds actief mee in bijvoorbeeld het proces rondom een mogelijke wijziging van het susbidiestelsel en anticipeert het op de verschillende ontwikkelingen in het veld. De senior-beleidsadviseur heeft een belangrijke rol in die beleidsontwikkeling. Hoe kun je de verschillende partijen in- en extern zo bijeenbrengen dat er een goede vertaling wordt gemaakt van de ideeën uit het veld, de ontwikkelingen in de politiek en binnen het bestuur en de toekomstverwachtingen van het Fonds? De senior beleidsadviseur heeft een voortrekkersrol bij het ontwikkelen van verschillende toekomstscenario’s, die nodig zijn om adequaat in te kunnen spelen op al deze externe factoren. Uiteraard in overleg en samenwerking met de Raad van Bestuur en de inhoudelijke specialisten.

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

meer