NL / EN

vr. 8 april 2016

nieuws/i_681/asbigasthesky600x450.jpg
As Big as the Sky - Arnoud Noordegraaf, Ai Wei Wei & Adrian Hornsby (foto: Ada Nieuwendijk)

Meer Nederlandse producties tijdens Operadagen Rotterdam

Rotterdam heeft bewezen dat een stad zonder eigen operahuis toch een internationale operatraditie kan ontwikkelen. De stad huisvest van 20-29 mei alweer de 11de editie van de Operadagen. Onze collega’s van Dutch Performing Arts werken samen met de organisatie om opera en muziektheater uit eigen land onder de aandacht te brengen bij het (internationale) publiek.


Operadagen Rotterdam vindt gelijktijdig plaats met de mede door Dutch Performing Arts ondersteunde muziekconferentie Classical:NEXT en deelt programmaonderdelen zoals Lunch with the Residents. In de officiële selectie van Operadagen Rotterdam schitteren bovendien veel Nederlandse namen van formaat.

Componist/regisseur Arnoud Noordegraaf presenteert zijn opera-installatie As Big as the Sky in samenwerking met de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei (decorontwerp en film) en Adrian Hornsby (libretto & scenario). Een dramatische botsing tussen de traditionele Chinese cultuur, de effecten van globalisering en de hang naar authenticiteit. Festival-ambassadeur Claron McFadden zocht voor haar voorstelling naar anonieme getuigenissen over grote en kleine geheimen. Die krijgen een muzikale stem in Secrets.

Regisseur Arlon Luijten presenteert Wagners Parsifal als een spel in PARSIFAL -The Game. Speciaal voor de voorstelling is een strategiespel ontworpen, waar het publiek aan deelneemt met hulp van Club Gewalt – dat we ook met het Jens Maurits Orchestra en Coolhaven terugzien in A Different Night at the Opera. Het eigenzinnige Project Wildeman staat bekend om zijn energieke en fysieke optredens op Over het IJ Festival en Oerol. Hun nieuwste voorstelling Heart of Darkness is een bewerking van Joseph Conrads gelijknamige roman en werd vooral bekend door Francis Ford Coppola’s meesterwerk Apocalypse Now.

Regisseur Sjaron Minailo is sinds de eerste editie van Operadagen Rotterdam als jonge maker verbonden aan het festival en presenteert jaarlijks verrassende producties. Voor In a Landscape (John Cage) verruilt hij met het voltallige Rotterdams Philharmonisch Orkest de vaste rituelen van het symfonische concert voor een visuele dramaturgie: de musici scheppen niet alleen de muziek zelf, maar maken ook beeldend theater.

Kijk voor meer informatie en actuele speeldata op www.operadagenrotterdam.nl

meer nieuws

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Dagmar Slagmolen. Zij maakt met Oorkaan muziekvoorstellingen voor kinderen en heeft een soulmate gevonden in het Noorse muziektheater Rikskonsertene. In Oslo werkt zij samen met Matias Hilmar Iversen die net als Dagmar gelooft dat kinderen door muziek de wereld beter leren begrijpen. Samen ontwikkelen zij een project met allround kunstenaar Andres Ljones en het project Verklärte Nacht met het Noors Kamerorkest en Kulturtanken.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

meer