NL / EN

di. 30 oktober 2012

nieuws/i_295/LISTENING_TO_THIRD_GRANDMOTHERS_STORIES_1.jpg

Listening to Third Grandmother

De tweede voorstelling van Ervaar daar hier Theater is 'Listening to Third Grandmother’s Stories'. De maker van deze voorstelling is in China nauwelijks bekend. Geen wonder, want de machthebbers aldaar zijn bepaald niet gecharmeerd van de onderwerpen die de tegendraadse choreografe Wen Hui (1960) in haar werk aansnijdt.


De machthebbers in China zouden ‘details’ als de grote hongersnood van de jaren zestig en de verschrikkingen van Mao’s Culturele Revolutie het liefst gauw vergeten. In China zijn onderwerpen als seks, zwangerschap en baren evenmin thema’s waarvoor de staat financiering ter beschikking stelt. Bij de oprichting in 1994 was de Living Dance Studio van Wen Hui dan ook het eerste onafhankelijke moderne-dansgezelschap van de Volksrepubliek. Nog altijd wordt haar werk in eigen land min of meer doodgezwegen, maar in Europa presenteerde zij onder andere Report on Body en Report on Giving Birth en het acht uur durende (!) Memory project. Het theater van Hui, die een deel van haar opleiding bij Pina Bausch genoot, is bont, fragmentarisch en multidisciplinair. Met dans, tekst, bestaand en nieuw filmmateriaal documenteert zij maatschappelijke fenomenen uit heden en verleden.

Haar nieuwe voorstelling Ting san nainai jiang guo qu de shiqing ofwel Listening to Third Grandmother’s Stories kwam tot stand door haar ontmoeting met een ver familielid, de 83-jarige Su Mei Lin. Deze oudtante of ‘derde grootmoeder’ maakte alle omwentelingen van de twintigste eeuw mee: haar afkomst uit een welgestelde familie werd onder het communistisch bewind een last, onder druk van het collectivisme moest zij leren zich te voegen naar de gemeenschap. Wen Hui volgde het omgekeerde traject toen China de communistische teugels langzaam liet vieren. Met hun persoonlijke herinneringen schrijven zij de recente geschiedenis van de vrouwen van China.

Speellijst
06 nov: Groningen – Stadsschouwburg/Oosterpoort
08 nov: Heerlen-Parkstad Limburg Theaters
11 nov: Enschede-Wilminktheater
16 nov: Theaters Tilburg – Schouwburg/De Nieuwe Vorst
20 nov: Rotterdamse Schouwburg
22 nov: Utrecht Stadsschouwburg
30 nov: Amsterdam – Theater Frascati

Kijk voor meer informatie over het programma 'Ervaar daar hier Theater' op: www.ervaardaarhier.nl

meer nieuws

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Dagmar Slagmolen. Zij maakt met Oorkaan muziekvoorstellingen voor kinderen en heeft een soulmate gevonden in het Noorse muziektheater Rikskonsertene. In Oslo werkt zij samen met Matias Hilmar Iversen die net als Dagmar gelooft dat kinderen door muziek de wereld beter leren begrijpen. Samen ontwikkelen zij een project met allround kunstenaar Andres Ljones en het project Verklärte Nacht met het Noors Kamerorkest en Kulturtanken.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

meer