NL / EN

di. 2 september 2014

nieuws/i_495/getlost.jpg

Get Lost brengt bijzondere theaterproducties uit Indonesië, Iran, Argentinië en Chili

Ook komend seizoen brengt Get Lost (voorheen Ervaar Daar Hier Theater) bijzondere theaterproducties uit minder voor de hand liggende landen naar Nederland. Voorstellingen uit landen waarvan het Nederlandse publiek de theatertradities nog niet of nauwelijks kent. De producties zijn geselecteerd omdat ze stuk voor stuk bijzonder zijn en de Nederlandse toeschouwer een nieuwe ervaring brengen.


Een mix van moderne en traditioneel Javaanse dans uit Indonesië. Een klassieker van Tsjechov door het Iranese gezelschap Mehr Theatre Group. Rauw bewegingstheater uit Argentinië en maatschappelijk georiënteerd theater over het leven in een psychiatrische inrichting uit Chili. Al deze unieke producties zijn van oktober tot en met april te zien in diverse theaters door heel Nederland. De programmering van Get Lost is ook dit seizoen in handen van Frie Leysen, de ‘grande dame’ achter smaakmakende festivals als het Kunstenfestivaldesarts in Brussel, Theater der Welt in Berlijn en Wiener Festwochen. Het programma is een initiatief van het Fonds Podiumkunsten, Stichting DOEN, Hivos, het Prins Claus Fonds en het VSBFonds.

De voorstellingen van Get Lost op een rij:

A Tranquil Star - Fitri Setyaningsih (Indonesië)
Zes dansers bewegen traag en volgens exact uitgemeten trajecten over het toneel, draaien om hun as, stellen zich op in strakke constellaties. Zelfs het knipperen van hun ogen is geregisseerd. Dat is des te duidelijker dankzij de enorme, witte valse wimpers die in het donker oplichten als sterren aan het firmament.
Fitri Setyaningsih (1978) deed voor A Tranquil Star inspiratie op bij een vissersvolk op Sulawesi. De mannen daar hebben een volstrekt eigen, eeuwenoude methode van navigeren. Ook bouwen zij hun huizen volgens unieke wetten, met lichaamsverhoudingen als uitgangspunt. Hun lichaam is hun huis, hun huis hun lichaam.
Te zien van 17 t/m 30 oktober.

Ivanov - Mehr Theatre Group (Iran)
Tsjechov's klassieker in door ogen van de Iraanse regisseur Amir Reza Koohestani. Waarmee valt de deprimerende dadenloosheid van Tsjechovs antiheld Ivanov beter te verbeelden dan met een enorme zitbank met comfortabele kussens? Bijna de hele voorstelling zit Ivanov, nee hángt hij daar, een onderuitgezakte, vadsige lapzwans die het heeft opgegeven nog een zier te geven om zijn omgeving, zijn vrouw, haar dodelijke ziekte en zijn eigen mislukte leven.
Zo ziet Hoohestani Ivanov, en hij trekt een parallel met de teleurgestelde bevolking van Iran die, nog vóór de Arabische Lente in andere landen de kop opstak, in 2009 de straat op ging om te protesteren tegen de verkiezingsfraude en vóór meer democratie, meer sociale rechtvaardigheid en meer vrouwenrechten. Tijdens de Groene Revolutie hing hoop op verandering in de lucht, maar uiteindelijk stonden de opstandelingen met lege handen. Net als de berooide landeigenaar Ivanov uit Tsjechovs eerste toneelstuk uit 1887 laten de Iraniërs, aldus Hoohestani, zich terneerdrukken door een gebrek aan toekomstperspectief.
Te zien van 11 t/m 22 november.

Duramadre - KM29 (Argentinië)
Soms beginnen de dingen simpel. Om warm te blijven in hun onverwarmde studio, móesten de zes dansers van KM29 wel in beweging blijven. Dat praktische gegeven verklaart het hyperkinetische, energieke karakter van Duramadre van het gezelschap rond de Argentijnse choreograaf Juan Onofri Barbato (1983). Een structuur voor die lawine van bewegingen vond Barbato in de biomechanica en hij vond inspiratie in de woorden van Spinoza over het 'gemeenschappelijk lichaam' en het verlangen deel uit te maken van een groter ‘lichaam’. Duramadre verbeeldt de relatie van inwendige beweging met de dynamische buitenwereld.
KM29 is genoemd naar een punt langs de snelweg die naar Buenos Aires leidt. Het is een gebied waar wetteloosheid heerst, prostitutie, drugshandel en geweld welig tieren. Een plek die volgens Barbato veel zegt over de situatie in de rest van het land, het árme Argentinië. Samen met een klassiek geschoolde danseres, een ex-rugbyspeler, een parkoursspecialist en drie autodidacte dansers uit het gebied rond KM29 maakt hij rauw fysiek theater, waarbij soms de grens tussen spelers en publiek vervaagt.
Te zien van 12 t/m 31 maart 2015.

El Otro - Teatro Niño Proletario (Chili)
Kan tussen de muren van een psychiatrische inrichting de liefde opbloeien en overleven? Met die vraag gingen regisseur Luis Guenel Soto en de acteurs van Teatro Niño Proletario op bezoek bij diverse Chileense 'gekkenhuizen'. In El otro (de ander) presenteert een bont gezelschap van zeven acteurs een theatrale versie van dat leven, vol schijnbaar ongecontroleerde opwellingen, maar in werkelijkheid volgens een strakke regie.
Guenel, die wordt beschouwd als een van de grootste talenten in de Chileense theaterwereld, is een geestverwant van de Vlaamse Alain Platel. Diens bewegingstaal is eveneens gebaseerd op de motoriek van psychiatrische patiënten. En net als Platel onderzoekt Guenel het thema van emotioneel overleven in een harde en kille wereld. Ook in eerdere werken toonde het mede door Guenel opgerichte Teatro Niño Proletario sociaal en politiek engagement, met voorstellingen over de positie van maatschappelijke outcasts.
Te zien van 22 april t/m 5 mei 2015.

Kijk voor meer informatie en speeldata op: www.getlost-theater.nl

Get Lost
Voor de derde maal presenteert curator Frie Leysen met ‘Get Lost’ (voorheen Ervaar Daar Hier Theater) een serie van vier bijzondere theater- en dansvoorstellingen uit regio’s met theatertradities waarmee het Nederlandse publiek niet of nauwelijks bekend is. “Ik heb gezocht naar hedendaags theater met een sterke artistieke taal, een voelbare urgentie en een maatschappelijke visie; voorstellingen die ook in een Europese theatercontext relevant blijven”, aldus Leysen.

Dit programma is van oktober 2014 tot en met begin mei 2015 te zien in verschillende steden in Nederland en in Brugge in België. Frie Leysen is de ‘grande dame’ achter spraakmakende festivals als het kunstenfestivaldesarts in Brussel, Foreign Affairs, Berliner Festspiele in Berlijn en Wiener Festwochen in Wenen. Leysen staat bekend als Europa’s belangrijkste ambassadeur van het internationale theater. Onlangs werd aan haar de Erasmusprijs toegekend, de uitreiking vindt plaats in het Koninklijk Paleis te Amsterdam in november 2014.

meer nieuws

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Dagmar Slagmolen. Zij maakt met Oorkaan muziekvoorstellingen voor kinderen en heeft een soulmate gevonden in het Noorse muziektheater Rikskonsertene. In Oslo werkt zij samen met Matias Hilmar Iversen die net als Dagmar gelooft dat kinderen door muziek de wereld beter leren begrijpen. Samen ontwikkelen zij een project met allround kunstenaar Andres Ljones en het project Verklärte Nacht met het Noors Kamerorkest en Kulturtanken.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

meer