NL / EN

ma. 16 juni 2014

nieuws/i_475/EdSpanjaard.jpg

Ed Spanjaard volgt Lucas Vis op als voorzitter adviescommissie Nederlandse Muziekprijs

Net als voor andere adviseurs geldt ook voor de voorzitter van de adviescommissie Nederlandse Muziekprijs dat na een benoeming van twee keer drie jaar een verlenging van het adviseurschap niet mogelijk is. Lucas Vis was de afgelopen zes jaar op zeer professionele wijze betrokken bij deze commissie, waarvan de laatste vier jaar als voorzitter. Het Fonds en de commissie namen onlangs op passende wijze afscheid. Ed Spanjaard heeft een uitstekende staat van dienst en met zijn aantreden is het voorzitterschap in goede handen.


Ed Spanjaard kreeg zijn muzikale opleiding (piano en directie) in Amsterdam en Londen. Hij werkte als repetitor en assistent-dirigent in het Royal Opera House Covent Garden, Glyndebourne Festival Opera, Koninklijk Concertgebouworkest en bij Leonard Bernstein en Herbert von Karajan. Daarnaast assisteerde hij in Bayreuth bij de voorbereiding van een nieuwe enscenering van Wagners Ring des Nibelungen gedirigeerd door Georg Solti.

In 2001 maakte hij zijn officiële debuut bij het Concertgebouworkest, dat hem sindsdien regelmatig heeft teruggevraagd. Hij werkte met toonaangevende orkesten en ensembles over de hele wereld, zoals Münchner Philharmoniker, Staatskapelle Weimar, Danish National Symphony Orchestra, Ensemble InterContemporain, Ensemble Modern, KlangForum Wien, Nederlandse Bachvereniging, Dallas Symphony Orchestra en in 2013 met het Orkest van de 18e Eeuw (Cosí fan tutte).

Met het Nieuw Ensemble, waaraan Ed Spanjaard is verbonden als chef-dirigent, gaf hij talrijke (wereld)premières, onder andere van Guo Wenjing, Robert Heppener en Franco Donatoni. Op initiatief van het Nieuw Ensemble werd het Atlas Ensemble opgericht met muzikanten uit alle windstreken – Oost en West. In 2002 werden onder leiding van Spanjaard in Berlijn premières gegeven van Theo Loevendie en Fabio Nieder.

Als operadirigent is Ed Spanjaard werkzaam geweest bij De Nederlandse Opera,’Opéra National de Lyon, Opera Zuid en ‘Opera in Ahoy’ in Rotterdam, waar hij een aantal grootschalige producties leidde. Begin 2008 leidde hij de wereldpremière van Snow White van Micha Hamel bij de Nationale Reisopera. In november 2008 werd met de première van de opera Hotel de Peking van Willem Jeths het nieuwe theater in Enschede ingewijd. De Nationale Reisopera nam tussen 2009 en 2012 de complete Ring in haar programmering op met Ed Spanjaard als dirigent.

Van 1982 tot 1988 en van 2000 tot 2012 was Ed Spanjaard chef-dirigent van het Limburgs Symfonie Orkest. Sinds 2012 is hij hoofdvak docent Orkestdirectie aan het Conservatorium van Amsterdam.

meer nieuws

Het Fonds Podiumkunsten zoekt twee leden voor de Raad van Toezicht (m/v). Benoeming is per 1 juli 2017, voor een periode van vijf jaar.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

Afgelopen woensdag organiseerde het Fonds Podiumkunsten een bijeenkomst waar ensembles en podia zich gezamenlijk bogen over de toekomst van de ensemblesector.

nieuws - 14 mrt 2017

Jaarverslag 2016 gereed

In dit verslag blikken we terug op zowel het afgelopen jaar als op de cultuurplanperiode 2013-2016. Heeft u interesse in een papieren versie? Stuur dan een mailtje naar communicatie@fondspodiumkunsten.nl en wij sturen u een exemplaar.

Kent u een bijzonder werk van een Nederlandse componist dat in 2015 of 2016 in première is gegaan en in aanmerking zou moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017? Dan horen wij dat graag van u via onderstaand formulier. De deadline voor aanmelden is maandag 27 maart 2017. Begin juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt.

meer