NL / EN

wo. 8 februari 2017

Crash Course Cultureel Ondernemerschap 2017

Binoq Atana en Cultuur en Ondernemen organiseren opnieuw samen een Crash Course Cultureel Ondernemerschap. De cursus bestaat uit vier modules en begint op 7 maart 2017.


Binnen de cultuursector is het een uitdaging om financieel onafhankelijk te zijn. Culturele organisaties en ZZP-ers grijpen daarom steeds vaker naar commerciële businessmodellen om zich verder te ontwikkelen. Maar hoe moet je er aan beginnen? Wat zijn de basisprincipes van cultureel ondernemerschap en hoe vertaal je ze in het praktijk? Tijdens deze crash course ontvang je concrete handvatten op het gebied van leiderschap, ondernemerschap, financiering en marketing. Je werkt aan het creëren van een eigen ondernemende strategische visie en aan het ontwikkelen van praktische vaardigheden die nodig zijn voor een gezonde ondernemende toekomst voor je organisatie. Aan het einde van deze crash course ben je klaargestoomd om succesvolle stappen te nemen richting duurzaam cultureel ondernemerschap van je eigen organisatie.

Doelgroep
Leidinggevenden (zowel zakelijk als artistiek) van kleine culturele instellingen en zelfstandig ondernemers (ZZP-ers) in de cultuursector.

Opzet
De Crash Course Cultureel Ondernemerschap bestaat uit 4 modules; verzorgd door ervaren docenten. Uniek in deze opzet is dat de theorie wordt versterkt door praktijkvoorbeelden. Deze casussen worden behandeld door managers en experts uit culturele instellingen die het onderwerp in de praktijk hebben aangepakt. In de vorige edities deden onder andere het Rijksmuseum, TivoliVredenburg en Scapino Ballet mee.

Data
7, 14, 21, 28 maart en 4 april

Tijd
De modules vinden plaats van 15:30 - 21:00 uur (inclusief eetpauze van 18:00 - 19:00 uur)
De ‘Blik op de toekomst’ vindt plaats van 15:30 – 18:00 uur

Locatie
Cultuur+Ondernemen
Kerkstraat 204, te Amsterdam

Meer informatie
binoq.nl

meer nieuws

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

Het Fonds Podiumkunsten is op zoek naar drie nieuwe collega's: twee op kwaliteit gerichte subsidieconsulenten met een vaardige pen en één charismatische senior-beleidsadviseur met passie voor de podiumkunsten. In totaal zijn er 51 medewerkers werkzaam bij het Fonds onder leiding van de directeur (RvB).

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Dagmar Slagmolen. Zij maakt met Oorkaan muziekvoorstellingen voor kinderen en heeft een soulmate gevonden in het Noorse muziektheater Rikskonsertene. In Oslo werkt zij samen met Matias Hilmar Iversen die net als Dagmar gelooft dat kinderen door muziek de wereld beter leren begrijpen. Samen ontwikkelen zij een project met allround kunstenaar Andres Ljones en het project Verklärte Nacht met het Noors Kamerorkest en Kulturtanken.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

Afgelopen woensdag organiseerde het Fonds Podiumkunsten een bijeenkomst waar ensembles en podia zich gezamenlijk bogen over de toekomst van de ensemblesector.

meer