NL / EN

do. 4 maart 2010

ComMotie debat 19 april Stadschouwburg Amsterdam

ComMotie is weer on air! Op maandag 19 april is het woord aan de jongste generatie theatermakers, choreografen en muzikanten die opgroeide met de globalisering. Hoe grensoverschrijdend werken deze kosmopolieten van geboorte eigenlijk? Voelen ze zich gebonden aan een plek? Of komt de inspiratie uit alle hoeken van de wereld, uit toen en nu? Is eclecticisme het meest natuurlijke â?? en enige â?? antwoord op onze versplinterde wereld, of verbindt het hen juist met soulmates van over de grenzen? En wat doen ze met hun wortels, krijgen die nog water?


Genoeg vragen voor een bruisende middag vol voorbeelden, discussie en uitwisseling met het oog op de podiumkunsten van morgen. Icon en multiple talent Benji Reid (o.a. Breaking Cycles, Manchester) opent deze ComMotie Next: met een onvervalst statement. Dan volgen twee korte voorstellingen die grensvervagend genoeg zijn om met de makers eens flink van gedachten te wisselen. Dat gebeurt met Wilfred Takken (NRC) en Lorianne van Gelder (Parool), maar kan zeker niet zonder jouw inbreng. En ergens op die middag neemt Perquisite ons mee op een live- sampletour. Gespreksleider is wederom: Farid Tabarki (Coolpolitics).

Initiatiefnemers
De initiatiefnemers van ComMotie zijn Fonds Podiumkunsten, Theater Instituut Nederland en Muziek Centrum Nederland.

ComMotie
Maandag 19 april van 16.00 tot 18.30 uur (inloop vanaf 15.30 uur) in de Stadsschouwburg Amsterdam. Toegang gratis. Aanmelden via debat@commotie.nu

Naar de website van ComMotie >

meer nieuws

Aerowaves is een netwerk van 33 partners uit 17 Europese landen, dat streeft nieuw publiek in aanraking te laten komen met jonge choreografen en gloednieuwe dans. Elk jaar selecteren de partners tijdens een intensief weekend 20 veelbelovende choreografen, die gepresenteerd worden tijdens het Spring Forward Festival en die door de presenterende partners waar mogelijk worden geprogrammeerd en zichtbaar gemaakt.

Het Fonds Podiumkunsten is op zoek naar drie nieuwe collega's: twee op kwaliteit gerichte subsidieconsulenten met een vaardige pen en één charismatische senior-beleidsadviseur met passie voor de podiumkunsten. In totaal zijn er 51 medewerkers werkzaam bij het Fonds onder leiding van de directeur (RvB).

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Dagmar Slagmolen. Zij maakt met Oorkaan muziekvoorstellingen voor kinderen en heeft een soulmate gevonden in het Noorse muziektheater Rikskonsertene. In Oslo werkt zij samen met Matias Hilmar Iversen die net als Dagmar gelooft dat kinderen door muziek de wereld beter leren begrijpen. Samen ontwikkelen zij een project met allround kunstenaar Andres Ljones en het project Verklärte Nacht met het Noors Kamerorkest en Kulturtanken.

De afgelopen twee maanden kon u composities voordragen die in aanmerking zouden moeten komen voor de Matthijs Vermeulenprijs 2017. We hebben 44 inzendingen ontvangen waarover de jury zich nu gaat buigen. Op 1 juni wordt bekend gemaakt wie de prijs dit jaar ontvangt. De prijsuitreiking en uitvoering van de compositie zal eind 2017 zijn.

Met het programma 'Fast Forward: talent in internationale context’ biedt het Fonds Podiumkunsten elf talentvolle makers de gelegenheid om onder de vleugels van een buitenlandse producent te werken aan een voorstelling of concert. We gingen op bezoek bij Jorinde Keesmaat. Deze Amsterdamse operaregisseur krijgt via Fast Forward de kans om in New York te werken. Ze wordt begeleid door Jim Schaeffer, de directeur van het Center for Contemporary Opera. Vandaag praten ze over hun eerste project, de opera van Louis Andriessen die in het Sawdust theatre in premiere is gegaan, en over de enorme mogelijkheden in de creatieve muziekscene van New York.

Afgelopen woensdag organiseerde het Fonds Podiumkunsten een bijeenkomst waar ensembles en podia zich gezamenlijk bogen over de toekomst van de ensemblesector.

meer